spitsmuis Italië

Gestart door rikk, oktober 01, 2020, 16:18:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

rikk

Ik probeer deze dode spitsmuis uit de Italiaanse Alpen, Piemonte, op naam te brengen, maar ik kom er niet helemaal uit.

https://observation.org/waarneming/view/200920615

Voor zover ik kan zien komen er zo'n 11 spitsmuissoorten in Piemonte voor. De waterspitsmuizen en de geslachten Crocidora en Suncus (witte tandpunten) vallen volgens mij af. Blijven over 5 soorten Sorex, waarvan er 3 in het gebied zouden moeten kunnen voorkomen: Sorex alpinus (bergspitsmuis), Sorex antinorii (Valaisspitsmuis, de Italiaanse split van gewone bosspitsmuis) en Sorex minutus (dwergspitsmuis).

Bergspitsmuis heeft volgens mij een langere staart, gewone bosspitmuis juist een heel korte. De staart lijkt zo'n 80% van de lichaamslengte te zijn, wat overkomt met dwergspitsmuis. Qua grootte kon dat ook wel. Het was een klein spitsmuisje.
Doordat het dier verregend was, is de kleur van de vacht moeilijk in te schatten.

Kloppen mijn aannames? Wie kan mij ermee helpen?

vriendelijke groet, Rik
Rik

Rob Koelman

In Nederland zou je dit een dwergspitsmuis noemen. Die komt volgens jouw lijstje daar ook voor. De andere twee 'roodtand-spitsmuizen' aldaar (berg- en Valaisspitmuis) zijn het m.i. zeker niet.
Met vriendelijke groet, Rob

rikk

Bedankt, Rob!

Ja, volgens mij zou dwergspitsmuis daar voor moeten komen.
Rik