Siberische ?? Tjiftjaf

Gestart door whmvb, oktober 07, 2020, 14:04:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo mensen,

ik had onlangs een Tjiftjaf in de tuin die er wat anders (bleker) uitzag dan gewoonlijk. Zou dit een Siberische Tjiftjaf kunnen zijn, of zeggen jullie meteen al dat het toch een gewone is? Ik ben benieuwd.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201193025/

Wim
Wim van Boekel

migratorius

Hij lijkt me nog veel te geel voor een Siberische.
Nu zijn die tamelijk variabel, maar "gele" Siberische Tjitjafs kun je in het veld alleen goed op roep determineren.

Er is inmiddels genoeg bewijs (op basis van genetisch onderzoek) dat je op uiterlijk geen harde uitspraken over Tjiftjafs kan maken!

JanHein

whmvb

Hoi JanHein,

een duidelijke reactie, waarvoor dank. Ik maak me verder niet meer druk over 'siberiërs' onder de Tjiftjaffen.

Wim
Wim van Boekel

Jacob Molenaar

Nog even ter vergelijking: zie hier een duidelijke siberische, haast geen geel aan te bekennen
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

whmvb

Hoi heren,

bedankt voor de extra info. Dat maakt het wel duidelijk.

Wim
Wim van Boekel

pdeknijff

Ik vind deze vogel erg intrigerend. Het is zeker geen klassieke nominaat collybita, maar ook geen duidelijke tristis. Dat geel zie ik helemaal niet zo duidelijk. Het is eerder een, wat de Engelsen "buff" noemen, kleur waar we geen goede Nederlandse naam voor hebben. Ook de bovendelen hebben meer grijs en groene veerrandjes. Diepzwarte poten en tenen, kortom eerder een twijfel tristis wat mij betreft.
Waar we in Nederland ook rekening mee moeten houden is het voorkomen van de zuid-oostelijke ondersoort caucasicus/breviroistris (hoe die twee exact in elkaar zitten wordt uitgezocht). Alle Nederlandse en Duitse gevallen zijn van na half november, maar je weet maar nooit. En dan hebben we nog abietinus en mogelijk vogels uit de smalle mengzone tussen abietinus en tristis.
Het grote probleem is inderdaad het ontbreken van een zorgvuldige vergelijking in alle opzichten tussen deze taxa. Daar wordt hard aan gewerkt, maar zal zeker niet voor de zomer van 2021 klaar zijn.
Ik zou deze vogel als een onzekere tristis wegzetten, al was het alleen maar om het als iets "niet klassieks" herkenbaar te houden.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

whmvb

Oké, dan laat ik hem toch maar staan als onzekere 'tristis'. Zoals hierboven al geschreven, ik vond hem opvallend licht/bleek, vandaar mijn vraag. We zullen het waarschijnlijk nooit zeker weten...

Wim
Wim van Boekel

marijn

Ja, een mooi beestje, met aardig (tristis-)rossig bruin wangetje ook.
Marijn Prins

frankneijts

#9
Citaat van: pdeknijff op oktober 08, 2020, 09:40:25 AM
..... Dat geel zie ik helemaal niet zo duidelijk. Het is eerder een, wat de Engelsen "buff" noemen, kleur waar we geen goede Nederlandse naam voor hebben. ...

In de gebruikelijke vertalingen van "buff" wordt de kleur 'geel' toch wel vaak genoemd maar dan altijd in de combinatie met bruin of beige. Een m.i. goede vertaling in 1 woord zou 'zeemkleur(ig)' kunnen zijn of misschien ook wel 'isabel(kleurig)'. Immers is, naar verluidt, die kleur genoemd naar n Spaanse koningin Isabella die uit protest tegen t een of ander haar ondergoed niet meer verschoonde tot het na verloop van tijd een zekere tint had aangenomen. Het is vrijwel zeker dat de kleur 'geel' daar ook deel van uit maakte ..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

whmvb

Ik heb nog even het filmpje waar de beelden van afkomstig waren op Youtube gezet, voor de volledigheid zeg maar. Zie: https://youtu.be/Xrp9cEsEFHQ

Wim
Wim van Boekel