Met z'n allen: Plantengallen - 'Gal van de week' Klaverbladgalmug

Gestart door Henri van Dodeweerd, oktober 06, 2020, 14:06:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Klaverbladgalmug


Een gal die ik vorig jaar tijdens een excursie in het Roggebotse bos tegenkwam was van de Klaverbladgalmug. De gastplanten van de soort zijn in NL de Liggende klaver, Aardbeiklaver, Witte klaver en Rode klaver.

De bladeren van de klaverplant zijn naar boven toe samengevouwen.  De onderzijde is wat verdikt en verkleurd naar roodpaars.



Foto's Henk-Jan van der Kolk

Op waarneming.nl is deze soort nog maar 33 keer ingevoerd en dat in 23 hokken. Deze hokken zijn verspreid over het hele land. Gezien het aantal meldingen zou dit een vrij zeldzame soort zijn. Maar is de soort zeldzaam, of wordt die gewoon veel over het hoofd gezien? Gezien het voorkomen van de waardplanten, zou ik (als leek) verwachten dat het heel goed mogelijk is dat de soort zo onbekend is dat we die over het hoofd zien. Tijd om verandering in aan te brengen ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd


Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

MC

Hele goede soort hiervoor: inderdaad erg onopvallend. Niet altijd te vinden dus ik vergeet er soms ook op te letten, maar als je er op let vindt je hem soms wel.
Ik kan me voorstellen dat de mug niet een oneindige vliegtijd heeft en de gal vooral in een bepaalde periode het makkelijkst te zien is. Echter denk ik dat niet alle blaadjes van klaver die we nu zien, afgelopen maand pas gegroeid zijn. Dat betekent dat gallen uit de nazomer nu ook nog wel te zien zouden moeten zijn, zou ik denken.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Henri van Dodeweerd

Ik zou zeggen, gewoon zoeken en we zien wel of de gallen te vinden zijn. En anders volgend jaar verder  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

MC

Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 06, 2020, 15:58:18 PM
Ik zou zeggen, gewoon zoeken en we zien wel of de gallen te vinden zijn. En anders volgend jaar verder  ;D
Helemaal mee eens! Hierbij is er dus de Klaverbladgalmug-challenge  B)
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Menko Vlaardingerbroek

Ik heb heel wat klaver afgezocht en niets gevonden. Is er nog iets te zeggen over de omgeving waar de mug te vinden is? Bijvoorbeeld in een vochtige omgeving, of een droge omgeving, of op een beschutte plek, of ...? Zodat we iets gerichter kunnen zoeken.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

gbeersma

Ik heb vandaag op een plaats met veel rode klaver een half uur gezocht, met 3 exemplaren als resultaat. Zie foto's. Wat omgeving betreft: dit was een droge omgeving, hoewel: het regende pijpenstelen en het gebied komt jaarlijks bij hoog water wel een keer blank te staan. Het was gewoon in het open veld. Eerste foto is van een ander exemplaar dan de overige foto's.





Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Henri van Dodeweerd

De challenge is gewonnen!! Prachtige foto's! Ik ben ze ondanks veel checken nog niet tegengekomen....
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

gbeersma

Zoek bij de klavertjes-4, dan heb je meer kans dat er een blaadje omgevouwen is.   ;D
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd