Hoofdmenu

Vreemde bult op eend

Gestart door Jeroen Hoek, oktober 05, 2020, 12:49:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

Hallo!
Weet iemand wat er met deze muskuseend aan de hand is?
Hij heeft een dikke roze bult in z'n nek.

met vriendelijke groet, Jeroen

keesschreven

Oei, een zwelling lijkt me. Heb je een close-up?
Het is wel een heel specifieke zwelling, geen idee wat dit veroorzaakt heeft.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Hoek

bedankt voor je reactie!
ik heb hier een close-up

met vriendelijke groet, Jeroen

keesschreven

Geen idee. Volgens mij hebben vogels wel een aantal klieren in de nek, dus wellicht is er daarvan hier eentje enorm opgezwollen?! Dat er geen veren op die huid zitten, moet denk ik betekenen dat de zwelling naast een bevederd gebied zit (zie plaatje hier: https://www.birdsoutsidemywindow.org/2011/02/25/anatomy-pterylae/)
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Rob Koelman

Nog los van het gezwel: de vogel ziet er verder niet verzwakt uit, dus mogelijk een goedaardige aandoening...
Met vriendelijke groet, Rob

Jeroen Hoek

de vogel oogde niet verzwakt inderdaad, hij heeft nog er nog minstens een jaar mee rondgelopen (daarna kwam ik niet meer op die plek, waarschijnlijk leeft hij nu ook nog)
met vriendelijke groet, Jeroen

keesschreven

Citaat van: Jeroen Hoek op oktober 28, 2020, 22:34:05 PM
de vogel oogde niet verzwakt inderdaad, hij heeft nog er nog minstens een jaar mee rondgelopen (daarna kwam ik niet meer op die plek, waarschijnlijk leeft hij nu ook nog)
Aha, dus het is een best langdurig fenomeen. Geen idee of het dan nog een ontsteking kan zijn. Misschien een rare wrat?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Ted van der Knaap

Heb een paar jaar geleden eens een Zilvermeeuw op het strand van HVH gehad die een "gezwel" onder z'n oog had, waarbij ik me afvroeg of het in plaats van een ontsteking niet iets genetisch zou kunnen zijn omdat het bevederd was in de kleuren van het dekkleed.

zie bijgaande foto
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)