Juv of adulte vrouw Torenvalk

Gestart door mauricevanveen, oktober 04, 2020, 15:22:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

mauricevanveen

Met de nodige boeken kom ik er niet uit. Is het een adulte of juveniele vrouw torenvalk. En vooral wat zijn de kenmerken hiervoor?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201055191/.
1 Torenvalk - Falco tinnunculus
datum: 2020-10-04
locatie: Rotterdam - Nesselande - West (ZH)

foto's:




frankneijts

Geen vrouw maar een jonge man: o.a. alle dekveren op bovenzijde met brede lichtbruine zomen indiceren leeftijd (1e jaars); o.a. de al aanwezige grijze bovenstaartdekveren en fijne donkere bandering (fijner dan bruine 'zones' ertussen) karakteristiek voor een (jonge) man.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mjh

Ik kan "Handboek Roofvogels van Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten" van Forsman van harte aanraden. Ik ben een complete beginner op vogelgebied maar kon het antwoord van de alwetende Frank exact reproduceren doordat ik dit onlangs daarin opgezocht heb.
(En de prijs is momenteel echt onwaarschijnlijk laag vind ik)

Groet, Michiel
Met vriendelijke groet, Michiel

frankneijts

Citaat van: mjh op oktober 04, 2020, 18:04:01 PM
Ik kan "Handboek Roofvogels van Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten" van Forsman van harte aanraden. Ik ben een complete beginner op vogelgebied maar kon het antwoord van de alwetende Frank exact reproduceren doordat ik dit onlangs daarin opgezocht heb.
(En de prijs is momenteel echt onwaarschijnlijk laag vind ik)

Groet, Michiel

Michiel, ik hoop dat je niet denkt dat die "alwetendheid" allemáááál in mn kop zit .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'