Vriendelijk onderling gedrag meerkoet herkenbaar?

Gestart door A3S, oktober 01, 2020, 19:19:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

A3S

Zag gisteren een meerkoet bij een andere meerkoet 'vriendelijk' en rustig in de kop van die andere meerkoet pikken. Het leek wel op vlooien, het wegnemen van insecten, bij de ander, zoals apen dat doen.

Ik meen dat ik ze kort daarvoor nog onvriendelijk naar elkaar had zien doen toen de een een sliertje groen in de bek had en dat naar binnen werkte en de ander wilde meesnoepen en toen een afwerende pik kreeg. Maar weet niet helemaal zeker of dat hetzelfde stel was.

Maar los van vorige: op internet kom ik geen informatie en foto's tegen over dat soort vriendelijke onderling gedrag. De foto's die ik tegenkom laten of neutraal gedrag zien, of agressief gedrag of zorgzaam gedrag maar dan naar kuikens.

Wie kent of herkent het gedrag dat ik fotografeerde?
Is dit soort gedrag ook ergens beschreven?

Adrie S

tekenaar

snavel wegdraaien (en het witte schild verbergen) is een onderdanig gedrag om agressie te voorkomen. Ik vermoed dat het "vriendelijke pikken" eerder een zeer afgeremde vorm van agressie is.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mgieskens

Kan het iets te maken hebben met familierelaties?
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Citaat van: mgieskens op oktober 02, 2020, 17:49:11 PM
Kan het iets te maken hebben met familierelaties?
Die stellen bij de meerkoet niet veel voor. Ze doden regelmatig hun eigen jongen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

keesschreven

Citaat van: Oenanthe op oktober 02, 2020, 18:46:37 PM
Citaat van: mgieskens op oktober 02, 2020, 17:49:11 PM
Kan het iets te maken hebben met familierelaties?
Die stellen bij de meerkoet niet veel voor. Ze doden regelmatig hun eigen jongen.
Voor zover ik heb begrepen, verdeelt een meerkoetpaar de jongen in 2 voergroepjes, en als een jong van de ene ouder naar de andere wil, krijgt hij een pik. Maar misschien is er inmiddels meer bekend over het waarom van dit gedrag? En ook waarom ze een jong soms zo vaak op de kop pikken dat het doodgaat?

Bij die meerkoeten op de foto zou het interessant zijn om te weten of de pikkende naar de andere toegegaan was, of andersom. Heb je dat gezien?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

A3S

Nee, helaas, ik begon pas (beter) op te letten toen ik dat (rustige, vriendelijk uitziende) pikken zag.

Adrie

Merel

Citaat van: Oenanthe op oktober 02, 2020, 18:46:37 PM
Citaat van: mgieskens op oktober 02, 2020, 17:49:11 PM
Kan het iets te maken hebben met familierelaties?
Die stellen bij de meerkoet niet veel voor. Ze doden regelmatig hun eigen jongen.

Daar zal een reden voor zijn. Het is vanuit het standpunt 'je eigen genen doorgeven' niet bijster slim om je nageslacht af te maken. Ik zou dan eerder denken dat ze jongen die niet sterk genoeg zijn, doden. Ik kan me niet voorstellen dat ieder paartje standaard één of meer van zn jongen doodt.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer