Bodensee: Waterrietzanger of toch een Rietzanger?

Gestart door MJE, september 14, 2020, 14:47:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/200100988/.
1 Waterrietzanger - Acrocephalus paludicola
datum: 2020-08-06
locatie: Austria - Hard (AT)

foto's:



Langs de waterkant. Dacht eerst een "gewone" rietzanger, maar de (overigens niet effen) middenstreep op de kruin tezamen met de streping op de borst doet neigen naar een waterrietzanger. Lastig gevalletje.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

"Tekening op de borst" hebben alleen adulte Waterrietzangers en die zien we niet alleen heel weinig buiten de broedgebieden (hebben een iets andere trekstrategie) maar die zijn in deze tijd ook zwaar gesleten. Goed kenmerk van Waterrietzanger is bovendien de donkere rug met opvallende brede, geelbruine lengtestrepen (de zgn. 'tramrails') en daar is hier niks van te zien. Ook is de koptekening van Waterrietzanger veel 'cleaner' dan die van Rietzanger. Zo'n héél "lastig gevalletje" is dit nu ook weer niet .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

MJE

Dank voor je uitleg Frank. Alleen zie ik toch wel een beetje de gele bretel op de linkerkant van de rug lopen, maar wellicht is die in alle gevallen toch duidelijker.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

JohanvantBosch

Citaat van: MJE op september 15, 2020, 10:31:11 AM
Dank voor je uitleg Frank. Alleen zie ik toch wel een beetje de gele bretel op de linkerkant van de rug lopen, maar wellicht is die in alle gevallen toch duidelijker.
Ik zie geen gele bretel. Ik ze een lichte rug met wat donkere vlekken.