Visarend of Buizerd ?

Gestart door belle, september 30, 2020, 11:19:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Waarschijnlijk een onmogelijke (maar ook veel gestelde) vraag... wij zagen recent een grote roofvogel die zich voordeed als juveniele Visarend. Zeer groot (in vergelijking met tegelijkertijd rondvliegende Blauwe kiekendief), lange vleugels, bovenzijde met lichte veerranden, contrasterende kop met vrij donkere oogstreep. Hij vloog rond, en stond regelmatig te bidden (er was niet veel wind, dus leek me een biddende buizerd op dat moment niet zo waarschijnlijk). Maar.... er was geen open water in de buurt. Hij landde soms in een boom, op een elektriciteitsmast of op de grond. Ik heb gelezen dat ze soms jagen op landdieren (amerikaanse website). Er zijn wat heel slechte foto's gemaakt en de discussie is duidelijk: was het nu een visarend of toch gewoon een buizerd. Diverse aanwezige vogelkenners zijn overtuigd dat het een visarend was (ikzelf op dat moment ook), maar een andere vogelkenner die alleen de foto's zag was zeker dat het een buizerd was. Zulke contrastrijke buizerds zijn hier niet zeldzaam.

Iemand zin om er iets over te zeggen? Alvast dank !
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

migratorius

Het is een Buizerd.
Foto in zit: veel te licht van boven voor een Visarend.
Vluchtfoto: lijkt een lichte staartbasis te hebben wat heel gewoon is voor Buizerd, maar bij Visarend niet voorkomt.

JanHein

belle

Dankjewel JanHein. Het argument van de lichte staartbasis vind ik wel steekhoudend. De lichte veerzomen zijn misschien te sterk getekend voor een jonge visarend, dat zou kunnen. Voorlopig blijft het dus een buizerd !  :blink: :-\
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

OJGoreng

#3
Citaat van: belle op september 30, 2020, 12:11:02 PMVoorlopig blijft het dus een buizerd !  :blink: :-\

Daarna ook nog, hoor.

Op vooral foto 1 is de vogel prima als zodanig te herkennen. Misschien nog wat opmerkingen n.a.v. wat je schrijft: buizerds kunnen prima bidden als er geen wind staat, en witte buizerds lijken nou eenmaal veel groter dan donkere. Donker kleedt af, zogezegd (in een witte broek heeft vrijwel iedereen een dikke kont, met andere woorden).
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op september 30, 2020, 16:54:10 PM
Citaat van: belle op september 30, 2020, 12:11:02 PMVoorlopig blijft het dus een buizerd !  :blink: :-\

Daarna ook nog, hoor.

Op vooral foto 1 is de vogel prima als zodanig te herkennen. Misschien nog wat opmerkingen n.a.v. wat je schrijft: buizerds kunnen prima bidden als er geen wind staat, en witte buizerds lijken nou eenmaal veel groter dan donkere. Donker kleedt af, zogezegd (in een witte broek heeft vrijwel iedereen een dikke kont, met andere woorden).

B)

(Verder, wat de vogel betreft dan.., Belle, helemaal eens met Jan Hein en Zainal: prima Buizerd wat ook mij betreft ..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

belle

#5
Dank allemaal !! Prima buizerd dus. Het is wel grappig hoe redelijk ervaren vogelaars elkaar blijkbaar gek kunnen maken. Iemand roept visarend en we gaan er allemaal in mee ! Ik schaam me wel een beetje want ik heb zovaak visarenden gezien (wonende in de Blauwe Kamer), maar dat is wel bijna 20 jaar geleden !

Ik draag ook al jaren geen witte broek meer  ;D B)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721