ongevleugeld sluipwesp vrouwtje

Gestart door zakdrager, september 30, 2020, 07:05:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Cocon gevonden op een eikenblad op 6 september (Hoge Hoenderberg, Groesbeek). Gisteren kwam er een ongevleugeld sluipwesp vrouwtje uit (3.2 mm zonder antennen en legboor). Ik heb op waarneming.nl zitten zoeken bij o.a. Mitillidae, Myrmosidae, Thynnidae en Dryinidae maar ik vind niks gelijkends.

De cocon week ook duidelijk af van wat ik veel zie bij Ichneumonidae. Niet zo glad, meer gesponnen, met één zijde afgeplat.

Misschien kan iemand met meer kennis van de sluipwespfamilies me  verder helpen?

Groet, Henk

PS Er zijn meer foto's.

KoenVerhoogt

Een Gelis sp. lijkt me. Mischien dat Paul of Fons er een naam op kan plakken
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

zakdrager

Dank. Gelis sp. lijkt me goed te kloppen.

Gelis proximus komt wel aardig overeen oppervlakkig beschouwd. Ik wacht de reactie van experts maar even af verder.

Groet, Henk

zakdrager

Mijn gok, Gelis proximus, blijkt correct. Ik heb de foto's voorgelegd aan Martin Schwarz die het vrouwtje als G. proximus heeft gedetermineerd (zonder kennis van mijn gok).  Volgens Mark Shaw is het - in dit geval - een pseudohyperparasiet van een Microgastrinae-sluipwesp, vermoedelijk Cotesia jucunda, die het soort cocon maakt waaruit de Gelis kwam en die zelf weer bekend is van het parasiteren van Cyclophora-soorten van eik. Dat klopt met dat ik de cocon gevonden had vastgesponnen onder een eikenblaadje.

Groet, Henk