Kweek gevlekt bootsmannetje

Gestart door Rayan Majoor, september 29, 2020, 17:34:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/191703894/.
1 Gevlekt bootsmannetje - Notonecta maculata larve/nimf, uitgekweekt en losgelaten
datum: 2020-04-18
locatie: Wageningen - Nudepark 2 (GE)

foto's:









































Vleugels zijn gevlekt, maar vorm van halsschild lijkt meer naar gewoon bootsmannetje te wijzen...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jan cuppen

Deze Notonecta is nog niet voldoende uitgekleurd, maar ik neig naar N. maculata. Nog even verder laten uitharden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

bas.drost96

Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Ton van Haaren

Mooie serie. Bewaar je de nimf huidjes? Anders wil ik ze wel.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

jan cuppen

#5
Hoy Rayan,

Heeft de ontwikkeling van deze Notonecta echt geduurd van 18 april 2020 tot 29 september 2020? Ik ben benieuwd.

Mvg, Jan
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Rayan Majoor

#6
Citaat van: jan cuppen op november 10, 2020, 11:47:58 AM
Hoy Rayan,

Heeft de ontwikkeling van deze Notonecta echt geduurd van 18 april 2020 tot 29 september 2020? Ik ben benieuwd.

Mvg, Jan
Nee, de laatste foto's waren van 25 juni (zoals bij veel van m'n kweek'verslagen' zorgt het voor verwarring dat ik de foto's steeds langer na het maken invoer, maar heb simpelweg te weinig tijd om geen achterstand te laten ontstaan).
Ik zal het er ook even bij de waarneming bij zetten.

Citaat van: Ton van Haaren op november 09, 2020, 23:19:51 PM
Mooie serie. Bewaar je de nimf huidjes? Anders wil ik ze wel.
Helaas niet bewaard. Als ik het destijds had geweten had ik ze kunnen bewaren, maar kort (1-2 dagen) na de vervelling dreven de huidjes al niet meer aan het oppervlak dus denk ik gezonken. En met het verversen van het water zijn die dan verloren gegaan.
Kan wel volgend jaar weer wat bootsmannetjes verzamelen en opkweken en de huidjes dan wel bewaren als je nog geïnteresseerd bent.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

ik ben ontzettend geinteresseerd in Notonecta huidjes met begeleidende adult of op zijn minst een foto van de adult, zodat de soortstatus altijd vaststaat van dat huidje.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Michiel en Milka

Citaat van: Rayan Majoor op november 10, 2020, 13:36:50 PM
Citaat van: jan cuppen op november 10, 2020, 11:47:58 AM
Hoy Rayan,

Heeft de ontwikkeling van deze Notonecta echt geduurd van 18 april 2020 tot 29 september 2020? Ik ben benieuwd.

Mvg, Jan
Nee, de laatste foto's waren van 25 juni (zoals bij veel van m'n kweek'verslagen' zorgt het voor verwarring dat ik de foto's steeds langer na het maken invoer, maar heb simpelweg te weinig tijd om geen achterstand te laten ontstaan).
Ik zal het er ook even bij de waarneming bij zetten.
[...]
Is het een idee om automatisch de datum op je foto te laten zetten? Vooral voor dit soort reportages lijkt me dat nuttig. En het scheelt een hoop toelichting typen.  :blink:
Groet, Michiel

Rayan Majoor

Citaat van: Ton van Haaren op november 10, 2020, 17:19:30 PM
ik ben ontzettend geinteresseerd in Notonecta huidjes met begeleidende adult of op zijn minst een foto van de adult, zodat de soortstatus altijd vaststaat van dat huidje.
Ga ik daar volgend jaar eens mee bezig, op deze locatie en in het vijvertje aan de Troelstraweg (Wageningen) waren genoeg jonge bootsmannetjes te vinden. Als ik er meerdere van een soort heb kan ik dan ook wel volwassen dieren meesturen (maar het grootste deel laat ik wel weer vrij).

Citaat van: Michiel en Milka op november 10, 2020, 19:52:56 PM
(...)

Is het een idee om automatisch de datum op je foto te laten zetten? Vooral voor dit soort reportages lijkt me dat nuttig. En het scheelt een hoop toelichting typen.  :blink:
Dat is zeker een idee, ik heb alleen geen idee hoe dat met m'n simpele, op de laptop al aanwezige programma's zou kunnen (zonder het bij elke individuele foto aan te passen). Op de oude versie van waarneming.nl kon je nog commentaar bij de foto zelf zetten, dus kon ik simpelweg gewoon van de datum waar ik met het invoeren mee bezig was kopiëren en plakken, nu kan dat niet meer.
Tenzij je weet waar ik (waarschijnlijk) bij (een selectie?) foto's de datum op de foto kan toevoegen, zal ik eens op zoek gaan of ik het zelf ergens uitgelegd kan vinden. Bedankt voor de tip :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Michiel en Milka

Citaat van: Michiel en Milka op november 10, 2020, 19:52:56 PM
(...)

Is het een idee om automatisch de datum op je foto te laten zetten? Vooral voor dit soort reportages lijkt me dat nuttig. En het scheelt een hoop toelichting typen.  :blink:
Dat is zeker een idee, ik heb alleen geen idee hoe dat met m'n simpele, op de laptop al aanwezige programma's zou kunnen (zonder het bij elke individuele foto aan te passen). Op de oude versie van waarneming.nl kon je nog commentaar bij de foto zelf zetten, dus kon ik simpelweg gewoon van de datum waar ik met het invoeren mee bezig was kopiëren en plakken, nu kan dat niet meer.
Tenzij je weet waar ik (waarschijnlijk) bij (een selectie?) foto's de datum op de foto kan toevoegen, zal ik eens op zoek gaan of ik het zelf ergens uitgelegd kan vinden. Bedankt voor de tip :duim:
[/quote]
Bij mij is het een instelling op mijn camera(').  :lol:
Groet, Michiel

Rayan Majoor

Ah ja, dat kan natuurlijk ook. Maar hoe handig dat ook is, soms heb ik ook wel foto's waar ik de datum niet op zou willen...
Ik zal eens zoeken of het ook op de laptop nog makkelijk erbij te zetten is
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl