Noord Spanje - rups Geometridae --> Plusiinae

Gestart door bartvanhoof, september 16, 2020, 08:24:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

I would like to know which species I have observed.
It concerns this observation: https://observation.org/observation/200088974/.
1 Unidentified Moth - Heterocera indet. caterpillar, seen
date: 2020-09-13
location: Spain - Cabezón de la Sal (ES)

photos:




De rups zat op een varen soort, en kroop met een gebogen lichaam ... maar ik kom er niet uit welke Geometridae het kan zijn.

Bijvoorbaat dank,
groeten,
bart.

Rayan Majoor

Dat je hem niet bij de spanners kon vinden komt omdat ie niet één maar twee paar buikpoten heeft (als je dat weet, vallen de weinige opties (appeltak, voorjaarsboomspanner, ...) al snel af. Deze kan je bij de Plusiinae vinden.
Qua uiterlijk (misschien dat er meer was te zeggen met nog wat andere aanzichten, want nu zien we eigenlijk alleen de rug echt goed) zijn er voor mij dan drie opties: Ctenoplusia limbirena (hoewel deze op de foto's die ik kan vinden een bredere donkere band midden op de rug lijkt te hebben, sluit ik die soort niet uit... maar op basis van verspreiding verwacht ik niet dat deze het is), Chrysodeixis chalcites en Chrysodeixis acuta. Varen zal niet de waardplant zijn geweest, maar als je goed de omgeving hebt bekeken kan je wellicht nog soorten uitsluiten op basis van de genoemde waardplanten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

bartvanhoof

Dank Rayan ... ga verder zoeken.

Heb een nieuwe foto erbij geplaatst ...



geen idee of dat helpt. Als ik de foto's invoeg dan krijg ik Orthosia cerasi als suggestie. Maar dat lijkt mij niet ivm de witte dwars band die die rups heeft (en deze niet).

gr,
bart.

Rayan Majoor

Hmm... jouw rups heeft niet echt een duidelijke zijlijn, terwijl de Chysodeixis's wel een rechte en duidelijke (duidelijker dan andere lengtestrepen) zijlijn hebben. Doet me toch wel weer erg aan Ctenoplusia limbirena denken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

bartvanhoof

Dank Rayan,

omdat die soort wat appart is voor dit gebied zal ik de foto's in de Spaanse nachtvlinder Facebook groep zetten waar ik bij zit ... daar zit Juan José Guerreo bij, en hij is kenner van deze groep ... ik zal kijken wat hij zegt.

hopelijk hoor je hier snel terug. :)

gr,
bart.

bartvanhoof

#5
Commentaar komt hier op neer.

Zonder het mee te nemen en zelf uit te zien komen is Plusiinae alleen mogelijk vast te stellen.
Mogelijke soorten kunnen zijn; Autographa gamma, Chrysodeixis chalcites en Ctenoplusia limbirena ... Chrysodeixix acuta waarschijnlijk niet.

- C. chalictes en A. gamma zijn beide het meest waarschijnlijk.
- C. limbirena zou speciaal zijn ... het is nog in Cantabria (hier), nog in Asturias geciteerd, maar wel in Galicie, dus het kan wel, maar ...

wat mij rest is eigenlijk de vraag ... was de rups klaar om naar het pupae stadium te gaan? Tja, dan had ik het misschien mee kunnen nemen om het in een Tupperware te bewaren met blaadjes/aarde etc. om te kijken wat er uit zou komen. Hoe zie ik of de rups in dat late stadium is? Ga niks mee nemen natuurlijk wat nog lekker aan wat blad aan het eten is. Iets voor de toekomst misschien ...

En als het bijna tot pop gaat ... zou ik het kunnen vinden als ik dit weekend terug naar de plek ga om het te zoeken, of kan de rups erg ver gaan voordat het een goede plek vind om als pop over te gaan?

dank voor je hulp Rayan.
gr,
bart.

Rayan Majoor

In mijn ervaring is de tekening wel net iets anders bij de gamma-uil (maar dat zit hem in kleine details). Maar kan natuurlijk in andere gebieden weer anders zijn.
De rups had in ieder geval nog wel redelijk wat moeten eten. Je kan een beetje op sites als lepiforum.de vergelijken: volgroeide rupsen die snel zouden gaan verpoppen zijn over het algemeen dikker, korter en met wat fletsere tekening/lichtere kleuren (maar lichtere kleuren heeft de rups juist ook kort na de vervelling). In het geval van de Plusiinae wekt de rups voor het verpoppen een 'papperige' indruk (alsof de huid minder strak zit of dat de rups makkelijker in te drukken is). Daarnaast worden ze egaler en lichter in tekening (bijna alsof ze niet helemaal gezond meer zijn). Vergelijk hier ook maar eens, waarbij foto's 9 en 10 van de rups zijn op het moment dat ie stopt met eten en gaat zoeken naar een plek om te verpoppen.
Ik betwijfel of je de rups nog terug gaat vinden. Sommige soorten (zoals dagpauwogen) zijn als rups redelijk honkvast en kunnen makkelijk teruggevonden worden tot het moment dat ze gaan verpoppen. Maar veel soorten, zeker polyfage soorten zoals vaak toch wel het geval is bij de Plusiinae, doen niet veel moeite om op dezelfde plant te blijven en geven soms zelfs de voorkeur om veel van plant of rustplaats te wisselen. En daarnaast lopen bijna alle rupsen als ze bijna gaan verpoppen veel rond (zelfs als ze direct een goede plaats voor verpoppen gevonden hebben). Altijd leuk als je hem toch zou proberen terug te vinden, maar kans is klein dat je hem echt gaat kunnen vinden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl