extreem kleine spinnetjes van 1.0 mm op Lijsterbes

Gestart door zakdrager, september 28, 2020, 07:05:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Bij het zoeken naar bladmineerders in Heumensoord gisteren heb ik wat Lijsterbes meegenomen. Thuis ontdekte ik deze super kleine spinnetjes die zich volgens mij verscholen in een lege mijn van Phyllonorycter sorbi. Van een ervan weet ik dat zeker. Volgens mij een mannetje en vrouwtje. Subadult, al heeft het mannetje al flink ontwikkelde palpen. Ze zijn behoorlijk glasachtig en min of meer kleurloos, al heeft het mannetje wel een mooi zalmroze abdomen.

Ik heb niet geprobeerd dit op naam te brengen, is meer iets voor de experts. Maar ik ben wel zeer benieuwd natuurlijk. Eerst foto's van het mannetje.

Vriendelijke groet, Henk ten Holt


zakdrager

En het vrouwtje

Groet, Henk

jvogels

Tsja, met zulke nimfjes durf ik niets met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat het jonkies Paidiscura pallens zijn. Die zijn adult ook behoorlijk klein.

zakdrager

Dank! Dat zekerheid ontbreekt snap ik, zeker bij zulke kleine (bos)nimfen. Het verbaast me eigenlijk dat de kaart van NL behoorlijk vol staat met stippen, ik zou ze in het veld zeker over het hoofd zien.

Wat eten zulke kleine webspinnetjes eigenlijk? Vliegende prooi als micro-sluipwespjes/vliegjes? Ook slome prooi als nimfen van stofluizen, bladvlooien, e.d.?

Groet, Henk

jvogels

De eicocons zijn heel herkenbaar en - voor de grootte van de spin - enorm. Dat verklaart de vele waarnemingen denk ik.

ik denk dat ze alles wat op het blad aan kleine prooien te vinden is eten.


Rayan Majoor

Zelf vind ik de spinnetjes ook niet heel moeilijk te vinden, maar alleen als ik naar ander klein spul op (voornamelijk eiken)bladeren zoek. Maar inderdaad zijn de eicocons nog makkelijker te vinden en die vallen ook best op (als je het niet voor een pluisje/stofje aanziet)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl