Lichens of Great Britain and Ireland, nieuwe editie?

Gestart door Sander v Zon, september 28, 2020, 00:09:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sander v Zon

In de wandelgangen heb ik vernomen dat er een nieuwe editie van "The Lichens of Great Britain and Ireland" op komst is. Is er toevalling al een indicatie wanneer deze in de verkoop komt?

Of om het anders te stellen: is het nog de moeite om editie 2009 aan te schaffen?
Ik wil graag mijn korstmossen-literatuur uitbreiden, maar boeken dubbel kopen is niet wat ik in gedachten had. ;)

P.S. overigens dezelfde vraag over de Veldsleutel van de BLWG.
Groeten,
Sander

Guido Berger

Voor info over LGBI3 zie de link.
https://www.britishlichensociety.org.uk/content/lgbi3

Ikzelf vind de LGBI erg fijn maar het is vooral een 'microscopenboek'. Algemene inleiding, sleutel, duidelijke beschrijving van iedere soort en familie, geen foto's.
Veel van deze soortbeschrijvingen zijn ook hier
http://fungi.myspecies.info/
http://italic.units.it/?procedure=checklist

De DFD, Die Flechten Deutslands, werkt heel anders. Ook algemene info, maar is vooral een erg plezierig sleutelboek (binnen- en buitenkant), met veel mooie foto's.

Die Veldsleutel van de BLWG heb ik wel maar gebruik ik toch eigenlijk niet. Omdat ik gaande weg het meeste wel te weten gekomen ben en als ik dan twijfel kijk in in de Veldgids.

waterland01

De 2009-editie lijkt me zeker nog de aankoop waard, hoor, ook als de nieuwe editie er komt. Die zal vooral verschillen in aanvullingen met nieuwe soorten voor het gebied,
fouten-correcties en nieuwe soortnamen (dat zijn er nogal wat, trouwens).
Henk Timmerman

Sander v Zon

Hartelijk dank voor jullie reacties, Guido en Henk!

Het lijkt er dus op dat LGBI3 nog een aantal jaar op zich laat wachten, wat volledig begrijpelijk is gezien de hoeveelheid werk. Erg leuk dat de tussentijdse groepen wel gepubliceerd worden, die zal ik zeker opslaan.

DFD klinkt ook als een zeer interessant boek, door beide de macroscopische en microscopische sleutels (zijn het daarom 2 banden?). Echter rijkt mijn beheersing van de Duitse taal niet veel verder dan 'danke schon'....

Is het boek, in combinatie met veel Google Translate, dan alsnog goed te gebruiken?
Is er net als bij LGBI2 een addendum voor Nederlandse soorten, of zijn allen al inbegrepen?
Groeten,
Sander

Pluijm

Kiezen tussen de Duitse of de Engelse flora is lastig, in beide gevallen ook prijzige boeken.
Ik gebruik de Engelse flora iets vaker. Ik vind de hoofdsleutels overzichtelijker, compacter, minder bladeren. Ook handig de oude, ruime geslachtsopvatting (Opegrapha nog één geslacht). In de Duitse flora moet je regelmatig als je een naam hebt, het tweede boek pakken voor de soorten van de opgesplitste geslachten.
Aan Duits wen je vrij snel, allemaal zelfde jargon.

De Veldsleutel slaat bij mij niet aan, met al die kleuren en symbolen. Met een dichotome sleutel onthoud ik beter het pad naar een naam.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Guido Berger

Citaat van: Sander v Zon op september 28, 2020, 14:07:49 PM
DFD klinkt ook als een zeer interessant boek, door beide de macroscopische en microscopische sleutels (zijn het daarom 2 banden?). Echter rijkt mijn beheersing van de Duitse taal niet veel verder dan 'danke schon'....

Is het boek, in combinatie met veel Google Translate, dan alsnog goed te gebruiken?
Is er net als bij LGBI2 een addendum voor Nederlandse soorten, of zijn allen al inbegrepen?
Ik bedoelde te zeggen dat DFD ondanks dat er geen beschrijving gegeven wordt in de sleutel met beide kenmerken gewerkt wordt.
Dat Duits is 'gewoon een dialect' en het is vaktaal, niet bang voor zijn.
Maar ik zou beginnen met LGBI, dat proef je ook bij Arno.

H Timans

Citaat van: Sander v Zon op september 28, 2020, 00:09:29 AM

P.S. overigens dezelfde vraag over de Veldsleutel van de BLWG.
Heb ik ook, helaas heb ik wel gemerkt dat er de nodige fouten in zitten en dat determinatie op basis van kleur erg lastig is. Plus, precies wat Guido zegt, ik ken het meeste wel en als ik echt twijfel gebruik ik de veldgids. Je mag de veldsleutel wel van mij hebben als je wilt.
Mvg Harold Timans

Sander v Zon

Heren, hartelijk dank voor jullie meningen en informatie.

LGBI2 zet ik boven op de verlanglijst, met de DFD in het achterhoofd houdend voor de toekomst.

Harold, als jij hem niet meer gebruikt zou ik inderdaad de Veldsleutel wel van je willen overkopen, al is het alleen maar om de boekenkast op te vullen.

Misschien geef ik hem wel door aan Jacoliene, kijken of we die zo gek kunnen krijgen dat ze korstmossen gaat determineren ;)
Groeten,
Sander

H Timans

Citaat van: Sander v Zon op september 29, 2020, 15:44:09 PM
Harold, als jij hem niet meer gebruikt zou ik inderdaad de Veldsleutel wel van je willen overkopen, al is het alleen maar om de boekenkast op te vullen.

Misschien geef ik hem wel door aan Jacoliene, kijken of we die zo gek kunnen krijgen dat ze korstmossen gaat determineren ;)
1. je mag m lenen tot je het zelf ook niet meer nodig hebt.
2. Ik wens je sterkte!  ;D
Mvg Harold Timans