onbekende bladsprietkever op koeienpoep

Gestart door Mario Renden, september 27, 2020, 18:41:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200745146/.
1 Bladsprietkever onbekend - Scarabaeidae indet. imago
datum: 2020-09-26
locatie: Den Helder - Mariƫndal (NH)

foto's:



op koeienpoep

jan cuppen

Aphodius spec. Ik denk dat het een bijzondere soort is.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Mario Renden

Ok. Bedankt Jan. Ik ben benieuwd of er in de toekomst een soortnaam aan gegeven kan worden. :blink:

KoenVerhoogt

Is het niet Aphodius porcus? (Wat inderdaad een erg leuke soort is!)
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Mario Renden

Beste Jan en Koen,

Ik heb van alle aphodius-soorten die op waarneming.nl staan foto's op internet opgezocht. Alleen aphodius proximus, aphodius paracoensus en aphodius pubescens heb ik niet kunnen vinden. Van alle soorten die ik wel heb kunnen vinden lijkt alleen aphodius porcus erop. Ik durf hem daarom wel op zeker te zetten. Bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

Henri van Dodeweerd

Terwijl er nog 3 opties zijn die je niet hebt kunnen uitsluiten? Terwijl twee kenners hier (nog) geen zekerheid hebben kunnen geven?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Mario Renden

Beste allen,

Is er iemand bekend met proximus, paracoensus en/of pubescens? De rest van de foto's van alle aphodius-soorten lijken er qua kleur niet op en porcus lijkt er sprekend op.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

Douwe van der Ploeg

Heb je ook in de literatuur gekeken hoe variabel kleur hier is?
Douwe van der Ploeg

Henk Soepenberg

Citaat van: Mario Renden op oktober 01, 2020, 23:03:39 PM
Is er iemand bekend met proximus, paracoensus en/of pubescens?

Ik ken ze in ieder geval niet  :blink:  Pubescens is volgens het soortenregister onterecht gemeld voor Nederland, proximus (laatste waarneming 1921) en paracoenosus (laatste waarneming 1943) staan in de lijst van verdwenen soorten (kevercatalogus).
Vriendelijke groeten,
Henk

Mario Renden

Ok. Bedankt. Dan neig ik toch echt richting porcus vanwege de kleur van de dekschilden. Die kom ik op internet alleen bij porcus tegen. Ik heb hier geen literatuur over. Wel heb ik van de meeste aphodiussoorten die op waarneming.nl staan meerdere foto's gevonden ter vergelijking. Ik laat hem vooralsnog op onzekere porcus staan. Weet iemand een goed betaalbaar boek met kleurenfoto's van bladsprietkevers dat voor Nederland bruikbaar Is?