Fellhanera sp.

Gestart door Sjors, september 27, 2020, 10:28:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Iemand de mogelijkheid om deze onder de  :micro: te onderzoeken?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200693489/.
1 Twijgdruppelkorst - Fellhanera bouteillei veldwaarneming
datum: 2020-09-26
locatie: Leeuwarden (FR)

foto's:






Horizontaal op zo'n roestige, leiachtige flagstone (kwartsiet)?. De korst heeft waarschijnlijk geen of weinig direct zonlicht. Reactie van C en Koh negatief, met gewoon water opbollende apothecien. Graf uit 1943 van Koopal en de Boer.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Guido Berger

#1
Hoi Sjors, duidelijke foto's.

Binnenkort ergens kom ik in Leeuwarden dan zal ik kijken en zo nodig wat verzamelen.
Misschien was de C reactie onduidelijk omdat het zo nat was.

Sjors

#2
Ik heb er vandaag al een schilfertje vanaf gehaald -het graf ligt toch al half uit elkaar- dus als je die wil hebben  dan stuur ik het wel naar je toe.
PB'tje?

Zoveel is er niet te halen op de Noorderbegraafplaats, denk ik  :-\
Ik zag dat je op het Huizumerkerkhof (5 minuten fietsen bij mij vandaan) een graftulbandje hebt gevonden, maar ik heb deze tot op heden daar nog niet waargenomen. Op een kiezelsteentje o.i.d.?
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Guido Berger

Citaat van: Sjors op september 27, 2020, 18:36:44 PM
Ik zag dat je op het Huizumerkerkhof (5 minuten fietsen bij mij vandaan) een graftulbandje hebt gevonden, maar ik heb deze tot op heden daar nog niet waargenomen. Op een kiezelsteentje o.i.d.?

Graftulbandje vind ik meestal op de bovenkant van een oude harde kalken grafzerk waar 'niks' zit, waar het licht is. Daar zie je het makkelijk, met de loupe zoeken. Liggend steen werkt hetzelfde maar is veel minder makkelijk te vinden.

Sjors

#4
Ik zocht vooral op graniet, maar vond alleen maar uitwerpselen van die hele kleine beestjes.

Dank voor de tip Guido  :duim:

Zie ook je mailbox

EDIT Vergissing mijnerzijds. Ik zocht op de Huizumer begraafplaats  blijkbaar naar het Doolhofschijfje op graniet, maar zoek (en zocht eigenlijk) naar het graftulbandje op kalksteen  :rolleye:.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

H Timans

Ik heb in dit milieu wel eens massaal Gewoon Sterschoteltje gevonden, lijkt hier heel sterk op.
Mvg Harold Timans

Sjors

Heb ik vandaag in Huizum op hetzelfde substraat ook gezien, maar met een veel dunner thallus, maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

H Timans

Mvg Harold Timans

Sjors

Alleen nog iets natter en minder groen. We zullen zien wat Guido Berger er met een  :micro: van kan maken.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

#9
Na een test met C+ rood komt Guido Berger tot dezelfde conclusie, dus maak ik er een zeker 'ordinair' sterschoteltje van.
Dank allen en vooral Guido  :duim:
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje