Leucisme? ⇒ houtduif, kraai en gaai

Gestart door Jeroen Hoek, september 26, 2020, 23:38:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

Hallo!
ik vond laatst drie veren met vreemd wit in de tekening. Bij de twee grote vraag ik me af van welke soorten ze zijn en van de kleine, eentje van een gaai, vraag ik me af of dat wit normaal is, of dat het Leucisme is. De zwart-witte is niet van een muskuseend ;), misschien van een afwijkende kraai? :huh: en de laatste, de grijze van een (hout)duif?
als er vraag is naar een foto langs de lineaal kan ik deze altijd toevoegen. Ik heb deze veren gevonden is soest, langs een weg met weilanden en bos.


met vriendelijke groet, Jeroen

keesschreven

#1
Hoi Jeroen,

Interessante veren inderdaad! En dat op 1 plek?

De linkerveer is inderdaad van een Zwarte Kraai, dit noemt men (geloof ik) partieel leucisme omdat de veer maar deels wit is. Dit is dus iets anders dan vogels die een aantal veren compleet wit hebben, wat men geloof ik leucisme noemt.

Die veer rechts lijkt mij ook van een Houtduif, al kan ik het niet helemaal goed zien. Ook partieel leucisme.

Het wit op de armpendekveer van de gaai is inderdaad ook niet normaal. Hoe men dit noemt, is ingewikkelder omdat de kleur blauw niet door een pigment wordt veroorzaakt maar door de structuur in de veer. Maar het zwart is daar ook weggevallen, dus kun je misschien ook wel spreken van partieel leucisme.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Hoek

Bedankt voor je snelle antwoord!
Citaat van: keesschreven op september 27, 2020, 11:21:11 AM
Interessante veren inderdaad! En dat op 1 plek?
Het is wel een beetje valsspelen, want de weg waar langs ik ze vond is ontzettend lang.

Citaat van: keesschreven op september 27, 2020, 11:21:11 AM
Die veer rechts lijkt mij ook van een Houtduif, al kan ik het niet helemaal goed zien. Ook partieel leucisme.
zal ik er nog een foto van maken?
met vriendelijke groet, Jeroen

keesschreven

Citaat van: Jeroen Hoek op september 27, 2020, 12:28:17 PM
Citaat van: keesschreven op september 27, 2020, 11:21:11 AM
Die veer rechts lijkt mij ook van een Houtduif, al kan ik het niet helemaal goed zien. Ook partieel leucisme.
zal ik er nog een foto van maken?

prima  :blink:
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Hoek

Citaat van: keesschreven op september 28, 2020, 18:13:42 PM
Citaat van: Jeroen Hoek op september 27, 2020, 12:28:17 PM
Citaat van: keesschreven op september 27, 2020, 11:21:11 AM
Die veer rechts lijkt mij ook van een Houtduif, al kan ik het niet helemaal goed zien. Ook partieel leucisme.
zal ik er nog een foto van maken?

prima  :blink:


met vriendelijke groet, Jeroen

keesschreven

#5
Hoi Jeroen,

Ja een armpen van een Houtduif. Bijzonder, ik heb zelf nog niet eerder een leucistische houtduif gezien of veren daarvan gevonden, terwijl ik toch heel wat geplukte havikprooien heb gezien. Maar op deze site zijn er meer gevallen: https://waarneming.nl/photos/?after_date=1900-09-26&before_date=2020-10-01&species=120&species_group=1&province=&rarity=1&search=&advanced=on&user=&location=&sex=&type=&validation_status=&life_stage=DEVIANT&activity=&method=
Leucisme bij gaai en zwarte kraai lijkt algemener, heb ik zelf ook regelmatig gezien tussen de havikprooien.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Hoek

ik heb zelf ook nog nooit een leucistische houtduif gezien, of eerder veren er van gevonden, wel een leuke vondst. Ik zal goed opletten, wie weet zie ik hem hier nog eens in levende lijve..
Leucistische kraaien heb ik wel al eerder gezien, iemand zei ooit dat ze kreksters (kraai/ekster) worden genoemd. Van de gaai heb ik alleen de normale versie gezien.
met vriendelijke groet, Jeroen

Jeroen Hoek

vandaag weer een afwijkerd, een albino bruine kikker! :rolleye:


met vriendelijke groet, Jeroen

tekenaar

bij leucisme is doorgaands ofwel een hele veer wit ofwel een hele veer normaal gekleurd. Het gaat hier om veren van (zwarte) kraaien met een voedingsgebrek tijdens de groeiperiode van de veren. Na de volgende rui komen dan weer normaal zwart gekleurde veren te voorschijn.


Een houtduivenveer zie ik eerlijk gezegd niet.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Hoek

Citaat van: tekenaar op oktober 03, 2020, 00:06:19 AM
Een houtduivenveer zie ik eerlijk gezegd niet.

deze.
een stadsduif denk ik niet, want ik heb er hier nog nooit eentje gezien.
de andere duiven lijken er al helemaal niet op.
met vriendelijke groet, Jeroen

keesschreven

De maat van 13 cm komt overeen met een van de buitenste armpennen van Houtduif. Hij lijkt te grijs/blauwig voor bijv. zwarte kraai. Een armpen van Zwarte Kraai met deze vorm zou ook iets groter zijn, 15 cm. Ik zie bovenaan ook nog iets van de witte zoom (normaal, niet leucistisch), en het pluizige dons bij de basis van de veer wijst ook op een duif.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Hoek

een kraai is in mijn ogen onmogelijk, de veer is grijs, en niet zwart.
En er is inderdaad een witte zoom zoals de normale duivenpennen ook hebben.
met vriendelijke groet, Jeroen