Hallo,
inderdaad, er zijn geen cerci in
Pristiphora.
Speсies met een rood / roze laatste segment zijn
P. armata (op
Crataegus, ?Prunus) en
P. melanocarpa (op
Betula, Salix). Het is mogelijk dat er meer van dergelijke species zijn, maar ik weet er niets van.
Larven in andere genera kunnen met of zonder cerci zijn (zelfs species die tot hetzelfde genus behoren, kunnen met of zonder cerci zijn).
Er is een eigenaardigheid: de
Amauronematus-species hebben vaak scherpe, dunne cerci (maar sommige zonder cerci).
Pteronidea-species hebben vaak dikke, stompe / ronde cerci (of zonder cerci of andere vorm). In andere genera is de aan- of afwezigheid van cerci ook inconstant. Behalve voor
Pristiphora, waar cerci altijd afwezig is bij alle soorten (voor zover ik weet).
Een beetje off-topic, ik merk op dat veel species
Pristiphora een "zevende paar" valse benen hebben. Dat wil zeggen, er zijn kleine oneffenheden die kunnen worden gezien als valse benen (of zijn het echt benen

). In ieder geval is de aanwezigheid van deze kleine "pootjes" erg verwarrend. Hierdoor kan ik soms niet eens zelfverzekerd over familie praten.
Dus terug naar het onderwerp.
De larve op de foto is natuurlijk
Nematinae, maar niet
Nematus bergmanni , die kenmerkende brede witte strepen langs het lichaam heeft. En cerci van een andere vorm.
Maar deze larve is vergelijkbaar met
Euura oligospila. =Pteronidea oligospila =Nematus oligospilusLet op de V-vormige donkere vlek op het laatste segment.
Ik denk dat ze dit is ... hoewel je altijd verrassingen kunt verwachten van vergelijkbare species.