Smakelijke russula (Russula vesca)? => Honingrussula (R. melliolens)

Gestart door rietvanoosten, september 25, 2020, 14:42:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Denk dat ik de voor R. vesca kenmerkende "crins" in beeld heb, maar geen oranje-verkleuring met FeSO4 kristal en sporen ook wel erg groot ....
Sporenkleur ook niet Ia maar Ib (Pilze der Schweiz laat echter wel creme-kleur zien bij R. vesca).

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200638091/.
3 Smakelijke russula - Russula vesca microscopisch onderzocht
datum: 2020-09-14
locatie: Ambt Delden - Hellecaterveld / Schijvenveld / Koematenveld (OV)

foto's:











Bij eiken. Smaak: mild. Geur: geen. Kenmerkende "crins" (setae-achtige cellen) aanwezig in de hoedhuid. Op forum gezet, zie link.
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Sporen in water wilden niet echt los liggen en ook niet goed liggen voor meting.
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

In juli 2017 op dezelfde plek ook een russula gezien waarbij ik uitkwam op Russula vesca, maar die heel begrijpelijk op "niet te beoordelen" staat.
https://waarneming.nl/observation/141539205/

met vriendelijke groet, Riet

Giel van der Pluijm

#3
Martijn Oud vertelde dat het belangrijkste kenmerk van R. vesca wat je met het blote oog in het veld kunt waarnemen is dat de hoedhuid niet geheel doorloopt tot het eind van de lamellen. Geen enkele andere Russula bezit deze eigenschap. Dit is op je foto's te zien, dus wat mij betreft is het R. vesca.

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

sjaakvantiel


wimperzwam

Wat mij betreft kloppen teveel kenmerken niet voor vesca, sporen te groot en verkeerde kleur, de teruggetrokken hoedhuid aan de rand niet duidelijk, reactie met ijzersulfaat buitegewoon zwak, naar mijn ervaring is deze reactie op de steel steeds heel sterk.

Mvgr.,
Henk Huijser.

a.klos

In het kleurenpalet paars/violet/wijnrood/purperrood heb je best veel soorten die in aanmerking komen.
Een richting kan zijn bij welke boom de russula stond en op welke grondsoort.
Eigenlijk weet ik wel dat je dat in je determinatie mee hebt genomen, maar ik ben toch nieuwsgierig en wil graag leren.

Mvg. Anneke

rietvanoosten

Ben heel blij met jouw reactie Henk!
Hopelijk kom ik deze soort nog eens tegen op deze plek.
Hieronder nog enkele foto's van de hoedhuid in Congorood. Zouden dit dan toch dermatocystiden kunnen zijn, ik dacht aan "vervuiling" van andere schimmel.

met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#9
Citaat van: a.klos op september 26, 2020, 11:56:51 AM
In het kleurenpalet paars/violet/wijnrood/purperrood heb je best veel soorten die in aanmerking komen.
Een richting kan zijn bij welke boom de russula stond en op welke grondsoort.
Eigenlijk weet ik wel dat je dat in je determinatie mee hebt genomen, maar ik ben toch nieuwsgierig en wil graag leren.

Mvg. Anneke

Bij eiken en beuken Anneke (beuken iets verder weg), in grasstrook tussen 2 vijvers. Zandgrond maar ook leem bij Delden, geen idee hoe het is bij de vijvers.
De "crins" en de moeilijk te vinden dermatocystiden (zag ook geen verkleuring in SV (sulfo vanilline)) brachten me bij R. vesca.

Kibby noemt 2 andere soorten met "crins" bij R. vesca: "the unusual seta-like cells in the cap cuticle are shared with R. heterophylla (which kan also be brown!) and R. mustelina"
Of .....  de "crins" in mijn preparaatjes ook "vervuiling"??

Ik had zo genoeg van deze zwam (lag al een week in de koelkast), het gepruts met de SV, de sporen die niet "wilden"  dat ik het materiaal (op de sporen na) heb weggegooid, achteraf gezien dus jammer.
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#10
Met de synoptische sleutel van Kibby kom ik uit op
AIKN PT
Met PT alleen keuze uit W of Y
PTW  = key 9:
aquosa
atropurpurea
vesca
melliolens
PTY = key 10
velutipes (= rosea)
lilacea

R. melliolens (honingrussula)???? als  de "vreemde" elementen die ik zag toch de dermatocystiden zouden zijn.

Kibby:
- dermatocystidia cylindric, composed of numerous  short, cylindric elements (6-10+! septate), 3-7 um wide, numerous and very distinctive.
- spore-print: cream IIa-b
- FeSO4: rose-pink
- spores: 8-11 x 9-11, almost spherical, with minute warts ...... and extremely fine connectives forming almost complete reticulum. The roundest spores with the lowest ornamentation of any British russula.
- lamellae: moderately spaced, broad, brittle, forking near stem, pale cream spotting rust-brown or ochre.

Heb nog foto's van de lamellen van de 2 russula's die erbij stonden.
met vriendelijke groet, Riet

p.eenshuistra

Dag Riet, kijk ook eens op https://svampe.databasen.org/taxon/20013 voor een groot aantal foto's. Heb je een zwakke honinggeur geroken? m.v.gr. Peter Eenshuistra

rietvanoosten

bij het plukken is me geen specifieke geur opgevallen Peter. Na de test met de chemicaliën deel van de hoed op schotel gelegd voor sporee.
Rest van materiaal in de koelkast gedaan en daarna ook niet meer aan geroken. Steel al vrij snel weggedaan. Deel hoed nog bewaard voor vervolg hoedhuidonderzoek.
Had op 14-09 al even snel naar de hoedhuid gekeken en meende "crins" te zien, dus ging eigenlijk uit van R. vesca ....
Ik duik nu in de foto's!
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#13
Heb inmiddels ook R. melliolens in diverse boeken opgezocht. Zie wel gelijkenis, o.a. geribbelde hoedrand met iets teruggetrokken hoedhuid.
In "Die Grosspilze Baden-Württembergs", Band 2, blz. 504: "... Sporen nahezu kugelig, 9-11 µm, mit kaum sichtbar überstehenden Wärzchen, (ein Merkmal, das bei europaïschen Täublingen sonst nicht vorkommt)"
Kibby: "spores: 8-11 x 9-11, almost spherical, with minute warts ...... and extremely fine connectives forming almost complete reticulum. The roundest spores with the lowest ornamentation of any British russula".



met vriendelijke groet, Riet


wimperzwam

Riet deze uitkomst bevalt beter. Wat ik me bij de eerste foto's van de sporen al heb afgevraagd, is jouw Melzer nog wel sterk genoeg? Volgens mij moet de amyloide ornamentatie toch wel sterker te kleuren zijn.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

#16
Super! Dank je wel Henk! Van de meest algemene soort naar een wat zeldzamere  ;D
Sporenpoeder reageerde dit keer ook anders dan anders, toen ik dekglaasje op bergje sporenpoeder op objectglaasje deed, viel sporenpoeder heel erg uiteen, net of het vloeibaar was. Moest het 3 x over doen.
Maar ... mijn Melzer's is ook al jaren oud, ik zal maar eens nieuw flesje bestellen  :blink:

Aanvulling: Heb 2 foto's bijgevoegd, dan valt het toch nog wel mee met de Melzer's

O ja ... en ik ben natuurlijk ook nog aan oefenen met de "nieuwe" microscoop, maak foto's met Olympus cameraatje door oculair, weet nog niet precies hoe ik de juiste scherptediepte krijg.

Dank aan iedereen voor de hulp!  :duim:
met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

Nu nog een keer de geur controleren. Ja, op de nieuwe foto's is de ornamentatie goed te beoordelen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

Zal deze plek zeker goed in de gaten houden Henk!
Dank je wel!
met vriendelijke groet, Riet

rmorsink

Mooie vondst Riet  ;).
Leuk en leerzaam om dit topic te volgen  :duim:.

Groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

Rene Hoogenboom

Prachtige vondst Riet en zeer leerzaam om dit te volgen.
Groetjes
Rene

rietvanoosten

Dank jullie wel Ronald en Rene!  :blink:
Voor mij net zo leerzaam en ook erg leuk het hele "onderzoek"
Maar hulp op forum is onontbeerlijk! Superblij met de hulp!
met vriendelijke groet, Riet

a.klos

Wat een leerzaam topic!
Dank dat je dit met ons wilde delen.
Gefeliciteerd met deze bijzondere vondst.

Vriendelijke groet, Anneke

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#24
101 mic.foto's verder .....
Beter dan dit wordt het niet  :rolleyes:
met vriendelijke groet, Riet