Geen ridderzwam, weet ik nu, maar wat wel? Bruine sporen en geur vreemd/sterk.

Gestart door karinl, september 25, 2020, 08:53:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

karinl

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200615571/.
11 Zilveren ridderzwam, incl. Zilvergrijze ridderzwam - Tricholoma argyraceum sl, incl. scalpturatum vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-09-24
locatie: Bunnik - Nieuw Amelisweerd (UT)

foto's:





typische geur, kan het niet plaatsen (gas/chemisch?), indringend en sterk, krijg er hoofdpijn van. het is geen ridderzwam, sporenkleur is bruin, chocoladebruin.

wimperzwam

Te weinig informatie, bv. welke bomen of struiken stonden in de buurt. Moet gezocht worden bij de vezelkoppen. Kijk eens naar de soorten rond Inocybe corydalina.

Mvgr.,
Henk Huijser.

karinl

De kans op Beuk is zeer groot, zondag ga ik weer en zal er op letten...

Ik lees dat de Perenvezelkoppen ruiken als perenbloesem, nou ken ik de geur van perenbloesem niet, maar deze lijkt me niet ruiken naar bloesem.
Echt stinkend, onaangenaam en zeer sterk, ik krijg er hoofdpijn van.
Zou de Wijnrode vezelkop een optie kunnen zijn, vanwege de geur? En de steel wit en onderaan wijnrood? De Wijnrode is de enige vezelkop die ik tegenkom in de boeken die met een sterke onaangename geur wordt beschreven.

Ik heb nog twee foto's toegevoegd aan de waarneming om te laten zien hoe ze er na bijna 24 uur uit zien.
De tip van de vezelkoppen brengt me verder, bedankt Henk, maar hoop nog wel op een soortnaam.

Groetjes.
Karin.

Giel van der Pluijm

Hij lijkt als 2 druppels water op Inocybe corydalina var. erinaceomorpha, de fijnschubbige perenvezelkop. https://www.verspreidingsatlas.nl/0064950#. De geur van perenbloesem (of helmbloem) ken ik ook niet. ( zie pag. 304 Ewald Gerhardt). Funga Nordica zegt niets over de geur. Ik heb afgelopen zaterdag nog een groenige perenvezelkop geroken op Nijenrode. Die rook inderdaad vrij sterk, maar ik kon de geur niet thuisbrengen.