Welke plant kan dit zijn ?

Gestart door Loes van Gorp, september 24, 2020, 18:01:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Loes van Gorp

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200518018/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2020-09-21
locatie: Tilburg - Spoorpark (NB)

foto's:



None

Martijn van Sluijs

De beharing kan ik nog niet helemaal thuisbrengen, maar verder heeft deze plant veel weg van Sedum ochroleucum.

Zie bijvoorbeeld Blumen in Schwaben en Tela botanica.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Loes van Gorp

#2
Dank je wel Martijn, Dit leek te kloppen.
De reactie van Niels is echter: De bladvorm en beharing klopt niet, dit is een andere soort.
Heeft iemand nog een suggestie ? BvD. Vriendelijke groet, Loes

Martijn van Sluijs

Mijn excuses, ik had mijn reactie van gisteren wat zorgvuldiger moeten formuleren merk ik.

Het was mijn bedoeling om met het noemen van S. ochroleucum een zoekrichting aan te geven, en niet direct om aan te geven dat dát de bijbehorende soortnaam is. Het is nu vooral zaak om bij nauwe verwanten, cultivars, hybriden en ondersoorten te kijken of ergens dit soort beharing te vinden is, want dit heb ik nog niet kunnen vinden bij S. ochroleucum. Dit zoeken bij verwanten heb ik zelf ook gedaan, maar heb nog geen geschikte(re) kandidaten kunnen vinden. Misschien schiet bij iemand anders nog iets te binnen.

Terecht merkte Niels in een reactie bij de waarneming op dat ook de bladvorm is afwijkend van S. ochroleucum. Dit noemde ik gisteren niet omdat op basis van referentiemateriaal die bladvorm ook binnen S. ochroleucum wat variabel lijkt te zijn, maar ook als die variabiliteit in acht wordt genomen komt de bladvorm van dit exemplaar inderdaad niet in de buurt van referentiemateriaal. Dat is dus een tweede kenmerk dat 'kloppend moet worden gemaakt'.

Daarnaast is het natuurlijk ook nog mogelijk dat het iets heel anders is, met simpelweg een sterk gelijkende bloeiwijze.
Vriendelijke groeten,
Martijn