Graniet-korstmos op niet-graniet

Gestart door Sander v Zon, september 22, 2020, 23:39:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sander v Zon

Aanwezig in relatief grote aantallen, op traptrede/rand van vloer (foto), onzeker of het graniet is, wel (licht) (ver)zuur(d) is (o.a. kastanjebruine schotelkorst aanwezig). Apotheciƫn lijken mij niet groter dan 1-2mm, maar niet precies opgemeten. Dunne zwarte rand, schijf niet berijpt. Rand lijkt witberijpt, mogelijk stof. Thallus gebarsten, grijs met bruinige tint, geen roestbruine plekken. Kijkend in de veldgids lijkt de zwarte granietkorst zeer goed te passen, echter onzeker of het graniet is. Mogelijk een andere soort op de laatste foto, met een 'losser' en schubbiger thallus.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200550171/.
10 Zwarte granietkorst - Lecidea lithophila sporenvormend/fertiel, veldwaarneming
datum: 2020-09-19
locatie: Bergen (NH)

foto's:








Ik hoor graag wat jullie (Guido?) hier van vinden.
Alvast bedankt! :)
Groeten,
Sander

Guido Berger

Met C getest?
Mogelijk Lecidea grisella.
Lithophila is vaak roestig en heeft ook vooral de apothecia op de areolen.

Sander v Zon

Helaas niet met C getest, had het niet bij me. Ik betwijfel of ik in de nabije toekomst op die plek terugkom, dus maak ik er (onzeker) L. grisella van. Wederom bedankt voor je kunde Guido! :)
Groeten,
Sander

Sander v Zon

Ah, ik zie waar in de fout in ging met L. lithophila; de foto's waar ik mijn benaming baseerde staan op de pagina van lithophila, maar het zijn foto's van grisella... onderschrift niet goed gelezen. Leermomentje! :P
Groeten,
Sander