Hoofdmenu

Klein glaskruid

Gestart door Stefan v. Schaik, september 21, 2020, 15:44:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Hoi,
Vandaag zag ik deze plant op een stadsmuur.
Is dit klein glaskruid?
https://waarneming.nl/waarneming/view/200475137?_popup=1
Stefan van Schaik

Henri van Dodeweerd

Ik ben geen expert in deze soorten. Maar voor een zekere determinatie kan een foto van de bloemdekbladen, het opmeten van de grootste stengelbladen of het bekijken van het hol/gevuld zijn van de stengel wel meer informatie geven.

Het biotoop pas volgens mij wel goed op de soort. Mogelijk dat iemand anders zekerheid kan geven?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

migratorius

Klein glaskruid is wel aannemelijker dan Groot (ik zou het vermoedelijk zelf als "Klein" noteren), maar verder ben ik het met Henri eens.

JanHein

Henri van Dodeweerd

Citaat van: migratorius op september 21, 2020, 16:15:04 PM
Klein glaskruid is wel aannemelijker dan Groot (ik zou het vermoedelijk zelf als "Klein" noteren), maar verder ben ik het met Henri eens.

JanHein

Je moet het vooral met Niels eens zijn;). Deze punten heb ik ooit van hem gehoord  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rien Ondersteijn

Gezien de verhouding blad en bladstengel lijkt me dit Klein. Bovendien is Den Bosch nogal bekend om zijn vele klein Glaskruid[ik woon er vlakbij] en is groot hier nog nooit gevonden.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Henri van Dodeweerd

Qua verhoudingen schat ik het ook wel zo in. Gezien het biotoop denk ik het ook wel.

Maar dat Groot nog nooit is gevonden, vind ik niet zo'n goed determinatiepunt. Eens moet de eerste keer zijn ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Stefan v. Schaik

Stefan van Schaik

Willemien Troelstra

Die holle stengel is trouwens volgens mij als determinatiekenmerk verdwenen.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Klopt ja. Maar is zelfs niet in Heukels jaren 60 vermeld.Staat wél op de Sooortenbank.
Toch lijkt het een betrouwbaar kenmerk te zijn merk ik steeds.
Groene groe[n]tjes.Rien.