Larven van bij(?) in 'broedkamers' in stengel van berenklauw

Gestart door Rayan Majoor, oktober 11, 2020, 20:44:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201434609/.
2 Bij onbekend - Anthophila indet. larve/nimf, uitgekweekt en losgelaten
datum: 2020-10-08
locatie: Wageningen - Kielekampsteeg (GE)

foto's:












Het gat (bovenste pijl op de eerste foto en tweede foto) viel me op in een dode stengel van berenklauw. Bij het openmaken van de stengel zat deze helemaal gevuld met pissebedden die de stengel tot hun huis hadden gemaakt. Meer dan een hele internode diep (onderste pijl op de eerste foto) zat de stengelholte echter helemaal gevuld met een rolletje dode sleedoornbladeren (foto 3, het rolletje zat andersom in de stengel dan hoe ik hem op de foto vast houd). tot 1/3 vanaf de bovenkant was dit rolletje met bladeren zacht en gevuld met zwarte uitwerpselen (denk ik). De rest van het rolletje bestond uit twee erg stevige 'capsules'. De bovenste van de twee capsules (de rechter op foto 5, en daarmee de capsule die het midden van het bladrolletje vormde) heb ik opengemaakt en deze werd bewoond door de larve van de overige foto's. De onderste capsule heb ik intact gelaten in de hoop dat daar nog iets uit komt, aangezien ik vermoed dat de eerste larve aan de stress ten onder zal gaan.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl