Overvliegende vlinder

Gestart door Stefan v. Schaik, september 20, 2020, 17:15:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Hoi,

Afgelopen week was het erg druk met overvliegende vlinders boven de tuin.
Vooral atalanta's en dagpauwogen vlogen volop.
Er vlogen deze middag ook twee kleinere vlinders, waarvan ik het vermoeden had dat het kleine vossen waren.
In de link staat de enige foto die ik in de gauwigheid kon maken.

De vlinders waren een stuk kleiner dan de atalanta's en dagpauwogen en op de foto is een lichtbruine rand deels te zien.
Ook de onderkant van de achtervleugels zijn erg gekarteld, wat kleine vos ook heeft. Grote of oostelijke is het zeker niet vanwege het formaat.
Of zou het toch nog iets anders kunnen zijn?

Ik hoor het graag.

https://waarneming.nl/waarneming/view/200265170
Stefan van Schaik


Bert van Rijsewijk

Volgens mij is het een atalanta.

Bert.

Rayan Majoor

M'n eerste ingeving was ook bont zandoogje. Vind qua tekening distelvlinder eigenlijk nog wel een betere optie, maar die is niet bepaald klein en heeft geen duidelijk gekartelde achtervleugels. Atalanta lijkt me niet
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jeroen Hoek

ik ben er vrij zeker van dat dit een distelvlinder is
met vriendelijke groet, Jeroen

gardensafari

Ook ik zie een distelvlinder. De achterwand van de achtervleugel is denk ik niet gekarteld.
De franje is bij de distelvlinder erg variabel.
Dit is een dier met een zwart/witte franje en in deze (tegen)belichting valt het wit bijna helemaal weg.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

caliprobola

Nee hoor, 100% een bont zandoogje.
Eerst en vooral geeft de waarnemer aan dat de vlinder duidelijk kleiner was dan atalanta's en dagpauwogen. Nu kan een waarnemer zich al eens vergissen, maar dan nog zien we op de foto genoeg om er een zeker bont zandoogje van te maken.
De bleke vlekken zijn gelig van kleur (wit bij distelvlinder/atalanta); de 3 centrale bleke vlekken liggen in een Y-vorm redelijk centraal op de vleugel (zie bijgevoegde afbeelding, aangeduid in het groen) met in de vleugeltop 1 blekere vlek (lila aangeduid op de afbeelding). Bij distelvlinder/atalanta heb je witte vlekken die in een V-vorm dichter tegen de vleugeltop liggen. Bovendien zou je ook op deze foto zowel bij distelvlinder/atalanta ook een contrast moeten zien tussen de witte vlekken in de vleugeltop en het vele rood/roze meer centraal in de voorvleugel. De achterrand van de achtervleugel is duidelijk gegolfd (aangeduid in het geel in bijlage) en dat komt ook perfect overeen met bont zandoogje en veel minder met distelvlinder/atalanta.

Rayan Majoor

Mij heb je overtuigd. Ook het donkerdere gebied op de achtervleugel komt goed met bont zandoogje overeen, en minder met distelvlinder
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

caliprobola

Citaat van: Rayan Majoor op september 28, 2020, 11:46:22 AM
Ook het donkerdere gebied op de achtervleugel komt goed met bont zandoogje overeen
Klopt, donkere zone tegen de achterrand en bleek vlekje tegen de voorrand zijn beide te zien.

Jacob Molenaar

Bont zandoogje was ook mijn eerste gedachte
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Bert van Rijsewijk

Pieter,

Ook mij heb je overtuigd.
Bij atalanta en distelvlinder zouden, ondanks dat het een tegenlicht opname is, ook meer kleuren zichtbaar moeten zijn.

Bert.

sjakgielen

Prima dat deze discussie puur inhoudelijk gevoerd wordt en heel goed dat Rayan en Bert beiden bereid blijken om te leren en dus hun voordeel doen met deze discussie. Helder hoor Pieter!