Clusiodes gentilis?

Gestart door Mario Renden, september 19, 2020, 22:54:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200384893/.
1 Clusiodes gentilis imago
datum: 2020-09-19
locatie: Den Helder - Het Refugium/ Doggersplaats (NH)

foto's:



jeeweevz

Je zit in ieder geval wel in de goede hoek (met 3 dorsocentrale borstels), maar aan de hand van foto's zou ik me niet aan een zekere determinatie wagen. Om Clusiodes gentilis en C. caledonicus van elkaar te onderscheiden heb je eigenlijk een mannetje nodig om de genitalien te bestuderen.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

ectemnius

Nou, de kenmerken die in de literatuur staan genoteerd zie ik hier. Drie dorsocentralen en twee fronto-orbitalen. Dat wijst op C. gentilis. Het probleem is dan dat ik geen vrouwtjes C. albimanus ken, want die zou drie fronto-orbitalen moeten hebben, iets wat ik bij mannetjes C. albimnaus nooit zie. Maar als je naar mannetjes Clusiodes kijk is C. albimanus de algemeenste soort... Wat jij Jan-Willem?

jeeweevz

Nou nee, dat is niet mijn ervaring. C. albimanus zou normaal drie fronto-orbitalen moeten hebben, wat ik zowel bij mannetjes als bij vrouwtjes zie (alhoewel de achterste froto-orbitaal wel duidelijk zwakker ontwikkeld is dan de voorste twee). Met de combinatie van drie dorsocentralen en twee froto-orbitalen zou je dan op C. gentilis of C. caledonicus uitkomen. En dan heb je eigenlijk het mannelijk genitaal nodig om te bepalen om welke soort het gaat.
Overigens is mijn ervaring wel dat van deze drie soorten C. albimanus wel het algmeenst is. Maar dat zegt niet dat je de andere twee soorten niet tegen zou kunnen komen!
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Mario Renden

Bedankt allemaal voor de toelichting. :blink: