BRUINE WITVLEUGELUIL?

Gestart door Jeroen Brandjes, september 19, 2020, 10:50:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Brandjes


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://gooi.waarneming.nl/waarneming/view/200336462
onzeker Bruine witvleugeluil - Aporophyla lutulenta gezien op 2020-09-19 Hilversum - Noord / Oost
Foto's:


Toelichting:
Niet zeker. Vlinder leek o.a. iets kleiner dan witvleugeluil spec. (maar groter dan halmuiltje spec.). Ik zal 'm op een forum zetten...
bij voorbaat dank Jeroen Brandjes

Jeroen Brandjes

Even nog een aanvulling op mijn eigen vraag, die ik heb toegevoegd aan de toelichting bij de waarneming:

"Edit 20 sept: op het forum is nog niet op de waarneming gereageerd. Inmiddels lijkt Bruine Witvleugeluil me qua uiterlijk weliswaar de beste kandidaat, maar deze soort wordt in NL niet buiten de duinen waargenomen. Mogelijk daarom toch een Heidewitvleugeluil - de sibling species van het binnenland - in een erg op z'n bruine neef gelijkende uitvoering... Omdat ObsID totaal niet meegaat in die optie (wél in Bruine), laat ik 'm nog even staan op onzekere Bruine. Maar als vanuit het forum geen duidelijkheid komt, wijzig ik dit later waarschijnlijk in onzekere Heidewitvleugeluil..."

Hopelijk zet deze aanvulling mensen met een idee over de ID aan om even te reageren, bijv. de nachtvlinderaars uit de duinen, die Bruine Witvleugeluil wellicht goed kennen (en Heidewitvleugeluil misschien niet of minder goed...) en daarom hun mening alsnog even willen geven. Een eventuele bevestiging van een binnenlandwaarneming van Bruine Witvleugeluil zou natuurlijk wel erg spectaculair zijn... ;-)

Ben Kruijsen

 Ik ken de bruine goed uit de duinen  maar de heidesoort niet. Op grond van de wat minder lange vleugels, iets compactere bouw dus, zou ik voor de heidewitvleugeluil gaan.

Jeroen Brandjes

Hi Ben, dank voor deze houtsnijdende mening. Structuurverschil lijkt me inderdaad een harder kenmerk dan variatie in kleur en tekening. De 1e binnenland-Bruine is dan toch een stuk onwaarschijnlijker dan een donkerbruine variant van Heidewitvleugeluil: weliswaar een zeer zeldzame soort, maar wel in een bekende regio voor de soort. Dank voor je reactie! Groet, Jeroen