Wortelende inktzwam? = nestzwammetje

Gestart door sjaakvantiel, september 19, 2020, 10:24:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Zwerminktzwam lijkt bij nader inzien niet echt. Wel het beeld van een zwerm, maar de hoed is wel erg "viltig" of heeft teveel velumkorrels. De bruine kleur komt door. De zwam is ongeveer 1.5-2cm hoog. Groeit op humus met oppervlakkig houtsnippers. In bosrand. Maar er zijn meer soorten inktzwammen.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200061196/.
201 Zwerminktzwam - Coprinellus disseminatus vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-09-12
locatie: Laag Keppel (GE)

foto's:




wimperzwam

Ik kan er geen inktzwam in zien. Over een paar dagen nog eens gaan kijken hoe deze "jonkies" zich ontwikkelen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

sjaakvantiel

Dank voor je reactie Henk. Zodra ik er de tijd voor heb zal ik dat doen. Hopelijk staan ze er dan nog. M.v.g. Sjaak.

sjaakvantiel

Op de betreffende plaats recent gekeken, maar ik zag niets meer dat op de zwammetjes leek. Jammer. Wel stonden er vele Gestreepte nestzwammetjes. Ik neem toch aan dat de witte zwammetjes niet het primaire stadium van de nestzwammetjes is.

marcel234

CiteerIk neem toch aan dat de witte zwammetjes niet het primaire stadium van de nestzwammetjes is.
Ik dacht dat in de buurt van bleke nestzwammetjes ook van dit soort zwammen voorkwam..

ridderzwam

Had vroeger Gele nestzwammetjes in de tuin die ieder jaar vergelijkbaar opkwamen.
Hier foto's van jonge Bleke nestzwammetjes die op Waarnemingen.nl staan .

groet, Ria.

sjaakvantiel

#6
Bedankt voor de reacties. Wel even gedacht aan de Gevlekte poederparasol. Maar dit lijkt er toch wel sterk op. Ik kon het jonge stadium ervan niet vinden. Allemaal ouder. Ik denk nu dat dit dan mogelijk het Gestreepte nestzwammetje is. Leuk. Kan nu niet, maar zal nog een foto toevoegen van het nestzwammetje dat er nu staat. M.v.g. Sjaak.

sjaakvantiel


Rene Hoogenboom

Beste Sjaak,

Gestreept nestzwammetje is correct volgens mij.
Groetjes
Rene

sjaakvantiel

Wit vlies. Zodoende, maar paddenstoelen zijn nogal variabel. In ieder geval voor mij heel leerzaam. Bedankt voor je reactie. M.v.g. Sjaak.