Boleet bij Naald

Gestart door Gert Kremer, september 18, 2020, 15:39:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

met de Gerhardt kom ik op Denneneekhoorntjesbrood, nu hoor ik graag jullie mening.
stonden op zandpad on Naaldhout.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

p.eenshuistra

Beste Gert,
de steel vind ik aan de lichte kant, maar dat zegt niet zoveel. Belangrijkste verschilkenmerk betreft de breedte van cellen in de hoedhuid. Die zijn bij het Denneneekhoorntjesbrood duidelijk breder (tot 20 mu) dan bij het Gewoon eekhoorntjesbrood.
m.v.g. Peter Eenshuistra

Gert Kremer

omdat deze zeer zeldzaam is kan ik morgen wel een stukje ophalen als dat nodig is?
De hoed lijkt wel aangebrand en de steel is wat slank, de buisjes zijn geelachtig.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

dank Peter, deze leek niet op Gewoon.....
Maar hij is héél mooi, nooit zoiets gezien.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

ik heb ze ingevoerd met een? Hoe kan ik cellen meten en hoe moet ik deze uitsnijden? Peter of andere hulp.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

In Coolia 48, blz. 59 t/m 75  info en tekeningen van de hoedhuidcellen. Denneneekhoorntjesbrood op blz. 69.
http://www.mycologen.nl/Coolia/PDF-files/Coolia_48%282%29.pdf
Volgens mij hoef je dan nog niets te meten, onderscheid is duidelijk genoeg.
Een heel klein stukje hoedhuid onder de mic. doen. Zorgen dat er geen vlees meer onder zit, bij russula's schraap ik het eraf met scheermesje. Goede kant moet boven liggen bij mic.onderzoek.
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

tja.. wat mic. foto's, sporen in overvloed.
op 50 meter verder stond er vanmiddag nog één met licht netwerk op de hele steel en het zwarte op de hoed is vrij dik.
...
Riet bedankt voor de info.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

nou meer is er voor mij niet te doen.
Als ik in de boeken van Drenthe leest klopt het wel mij mijn vondst.
Dus Denneneekhoorntjesbrood.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

Hoop het voor jou Gert!  :blink:
maar .... in de sleutel op blz. 61, in Coolia 48(2):
".... hoedhuid  een  trichoderm  van  cilindrische hyfen  met  opgezwollen  terminale  elementen,  20–65  ×  7,5–27  μm,  die  vaak  een apicale   papil   hebben,   met   pariëtaal   en   geïncrusteerd   zowel   als   intracellulair pigment; bij Grove den op arme zandgrond." en zie ook de tekening van de hoedhuidhyfen op blz. 69.
Helaas (nog) niet te zien op jouw foto's.
met vriendelijke groet, Riet

p.eenshuistra

Dag Gert, Riet,
aan de laatste "paarse" opmerkingen van Riet heb ik niets toe te voegen. Als je hier een goede foto van kan maken en de breedte van de cellen kan opmeten is het bewijs geleverd. Lukt dit niet, dan kan de waarneming niet gevalideerd worden. Ik weet niet of er in de buurt een mycoloog woont, die kan assisteren of die een goede geijkte microscoop heeft om de cellen op te meten. Groet, Peter

Gert Kremer

 materiaal is op... :'(  hoop eind deze week daar nog eens te kijken.
Dan kom ik er op terug. eerst bedankt allen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.