Welke hommel?

Gestart door Johan G, september 16, 2020, 19:17:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan G

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200223989/.
1 Akkerhommel/Moshommel/Heidehommel - Bombus pascuorum/muscorum/humilis imago, foeragerend, gezien
datum: 2020-09-14
locatie: Fochteloƫrveen - Zuidoost - fietspad e.o. (FR)

foto's:









Cheers, Johan

William de Jong


Groeten, William de Jong

Johan G

Citaat van: William de Jong op september 16, 2020, 19:51:53 PM
Hoi, een Akkerhommel

Dank je maar hoe zie je het verschil met een heidehommel?
Cheers, Johan

Henri van Dodeweerd

#3
Mogelijk dat je in dit artikel een antwoord vind...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Johan G

Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 17, 2020, 09:06:25 AM
Mogelijk dat je in dit artikel een antwoord vind...

Hoi Henri,

Dank je wel voor de link. Super interessant om te lezen.
Ik ben geen totaal onbekende wat betreft hommels.
Zelf had ik namelijk het idee dat ik een heidehommel gefotografeerd heb. Jou link bevestigt mij mijn vermoeden nog meer, maar ik heb nog steeds twijfel.
Het tijdstip, de locatie en de kenmerken lijken te wijzen op een heidehommel.
Ik snap de verwarring met de akkerhommel, maar als iemand dat meld zou ik graag willen weten waar dat op gestoeld is.
Dus ik hoop nog uitsluitsel te krijgen  ;)
En misschien zijn de foto's niet toereikend. Dat zou jammer zijn want ik heb als een malle door de natte heidevelden gerend om deze snelle hommel te fotograferen op de nog overgebleven bloeiende heide  ;D
Cheers, Johan

Johan G

Determinatie is ondertussen gezet op: Akkerhommel/Moshommel/Heidehommel  ;)
Cheers, Johan

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Johan G op september 17, 2020, 12:02:41 PM
Determinatie is ondertussen gezet op: Akkerhommel/Moshommel/Heidehommel  ;)

Ik ben zelf absoluut geen hommelkenner. Ik vind ze prachtig. Ik zag jouw vraag en vond het wel interessant. Toen ging ik wat googlen. Het verschil zou zitten in zwarte haren op achterlijf of niet. Dat kan ik niet  beoordelen. Dus ik kan geen uitsluitsel geven  :blink:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Johan G

Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 17, 2020, 13:31:12 PM
Citaat van: Johan G op september 17, 2020, 12:02:41 PM
Determinatie is ondertussen gezet op: Akkerhommel/Moshommel/Heidehommel  ;)

Ik ben zelf absoluut geen hommelkenner. Ik vind ze prachtig. Ik zag jouw vraag en vond het wel interessant. Toen ging ik wat googlen. Het verschil zou zitten in zwarte haren op achterlijf of niet. Dat kan ik niet  beoordelen. Dus ik kan geen uitsluitsel geven  :blink:

Ik ben er zelf nog niet uit. Nog geen overtuigd gevoel.
Ik heb nog wat andere foto's en zie geen donkere haren op het achterlijf maar wel bij de vleugelaanzet.
Afijn het zij zo  ;)
Cheers, Johan

Henri van Dodeweerd

Bij twijfel is de verzamelgroep natuurlijk wel het meest zekere. Maar als je na een achtervolging over de natte heide een dier gedetermineerd meent te hebben, dan kan dat toch wel een vervelende nasmaak geven. Ik hoop echt voor je dat er meer duidelijkheid komt, echter ik kan je die niet geven...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

William de Jong

Sorry voor mijn late reactie. Ik was op vakantie.

Ik was inderdaad wat te kort door de bocht door Akkerhommel te zeggen. Ook al is dat natuurlijk de meest algemene soort. Daarnaast vond ik de beharing op het achterlijf wat weinig voor een typische Heidehommel. Als een admin, dus een expert, 'm op de verzamelgroep heeft gezet, dan kun je daar ook met gerust hart uit concluderen dat de hommel (helaas) niet met zekerheid te determineren valt.

Groeten, William de Jong

Johan G

Geen probleem hoor William.
Met name de plaats en tijd doet mij vermoeden dat het niet om een akkerhommel ging.
Het is alleen jammer dat ik niet weet waar het probleem ligt om een goede determinatie te krijgen. Ik heb namelijk nog wat andere foto's en misschien is het daar wel zichtbaar op.
Maar voel je zeker niet bezwaard hoor  ;)
Cheers, Johan

Flor Rhebergen

Het probleem met de 'akkerhommelgroep' is dat de mannen erg variabel zijn in de kleurkenmerken. Veel variabeler dan de vrouwen. Dus mannen goedkeuren op kleurkenmerken is hachelijk, en idealiter wil je een foto van het genitaal. Een scherpe foto van de antenne zou ook al handig zijn.
Ik ben het met je eens dat deze man er eigenlijk ideaal uit ziet voor humilis. Ik zie geen zwart haar op de tergieten (goed voor humilis, maar gebeurt wel eens bij pascuorum), ik zie een bruine band over tergiet 2 (typisch humilis, geen idee of dat bij mannen pascuorum voor kan komen), ik zie geen donkerbruin/oranje kontje (dat zie je vaak bij pascuorum, maar soms ook wel eens niet), en ik zie wat zwarte haartjes bij de vleugelbasis (komt veel voor bij humilis). Ook de antenne oogt op zich goed voor humilis, maar is net niet goed te beoordelen: de segmentjes hebben een kleine bolling, maar lijken niet asymmetrisch gezwollen zoals bij pascuorum.
Op de locatie komen humilis en pascuorum allebei voor.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

Johan G

Citaat van: Flor Rhebergen op september 18, 2020, 12:41:35 PM
Het probleem met de 'akkerhommelgroep' is dat de mannen erg variabel zijn in de kleurkenmerken. Veel variabeler dan de vrouwen. Dus mannen goedkeuren op kleurkenmerken is hachelijk, en idealiter wil je een foto van het genitaal. Een scherpe foto van de antenne zou ook al handig zijn.
Ik ben het met je eens dat deze man er eigenlijk ideaal uit ziet voor humilis. Ik zie geen zwart haar op de tergieten (goed voor humilis, maar gebeurt wel eens bij pascuorum), ik zie een bruine band over tergiet 2 (typisch humilis, geen idee of dat bij mannen pascuorum voor kan komen), ik zie geen donkerbruin/oranje kontje (dat zie je vaak bij pascuorum, maar soms ook wel eens niet), en ik zie wat zwarte haartjes bij de vleugelbasis (komt veel voor bij humilis). Ook de antenne oogt op zich goed voor humilis, maar is net niet goed te beoordelen: de segmentjes hebben een kleine bolling, maar lijken niet asymmetrisch gezwollen zoals bij pascuorum.
Op de locatie komen humilis en pascuorum allebei voor.

Dank je wel voor je uitleg Flor.
Ik heb nog eens door de foto's gebladerd maar ik kan helaas niets meer ontdekken wat je verhaal zou kunnen weerleggen.
Al de foto's zijn gemaakt met telelens en daarna inzoomen wordt een drama.
Normaal gebruik ik macro maar dit was te ver weg en het was best pittig om door die natte heidevelden te rennen.
Dit is misschien nog de enige foto waar de antennes redelijk op te zien zijn.
Cheers, Johan

Flor Rhebergen

Tja, ik zou het gewoon een humilis noemen. De antenne heeft niet de asymmetrisch gebolde segmentjes van pascuorum (zie bijv. https://www.flickr.com/photos/63075200@N07/49052130487/in/album-72157631568683973/). Misschien kun je de foto van de antenne bij je waarneming uploaden, dan kan Martijn hem ook beoordelen.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

Johan G

Ga ik doen.
Dank je wel.
Cheers, Johan