recente goedkeuringen na te slaan?

Gestart door roeloffline, september 16, 2020, 12:51:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

roeloffline

Hallo, is het mogelijk over een bepaalde periode terug te zien welke van je waarnemingen inmiddels zijn goedgekeurd? Soms krijg je er een mailmelding van vaak ook niet, maar is het wel prettig het te kunnen checken.

Henri van Dodeweerd

Als je een melding krijgt, dan is dat omdat de admin iets verandert heeft aan de waarneming voorgaand aan de goedkeuring (wat is dan vermeld). Bij alleen goedkeuren komt er geen bericht. Dat is dus ook niet terug te vinden.

Je zou het natuurlijk als wens kunnen neerleggen, maar ik vrees dat ze dat (nog) niet gaan doen...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd


Henri van Dodeweerd

Hisko, volgens mij wil Roelof kunnen inzien welke waarnemingen recentelijk een goedkeuring hebben gekregen. Dat gebeurt soms bij waarnemingen van jaren geleden. In het overzicht wat jij linkt kan dat heel ver terug gaan en dat ga je zelf zeker niet zien (of je moet gericht zoeken).

In zijn vraag zou de oplossing kunnen zijn:
1. een automatisch bericht 'je waarneming is goedgekeurd'. (Daar zit ik zelf absoluut niet op te wachten )
2. een scherm waarbij je de waarnemingen kunt zien waarvan de status recent is gewijzigd...

Dat laatste zal wel werk zijn om te maken. Vandaar dat ik in mijn vorige bericht al aangaf dat het niet waarschijnlijk is dat het gaat komen..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

Excuus.
nee dat gaat niet komen. Elke waarnemer gaat er vanuit dat zijn waarneming goed is tenzij die op onzeker staat. Het goedkeuren kan dan geen verrassing zijn.
Mocht de waarneming fout zijn krijg je daarvan bericht.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: hiskodevries op september 16, 2020, 15:35:53 PM
Elke waarnemer gaat er vanuit dat zijn waarneming goed is tenzij die op onzeker staat.
Je benoemt dit als feit, maar de praktijk zal zeker met de komst van de 'NIA' anders zijn...
Zet jij al je waarnemingen die je slechts door de NIA hebt laten determineren op onzeker, of vertrouw je die boven de 95% blind?

Ik vind het een goede wens. Actieve positieve terugkoppeling (je determinatie was goed!) en overzichten hiervan lijken me in het geval van soort(groep)en die je niet goed kent juist hartstikke nuttig en leerzaam.
Marijn Prins

hiskodevries

Ah Marijn, nee soms heb ik twijfel . Dan ga ik op zoek naar hulp. Vroeger via het forum en tegenwoordig via FB.
Stel dat we emails gaan versturen bij het wijzigen van de validatiestatus dan schets ik het volgende scenario:
Je bent met obsmapp/iobs/obsidentify een dag in het veld geweest, je hebt 120 waarnemingen met foto gedaan.
daarvan komen 60 door de automatische foto validatie -> 60 emails
dezelfde dag worden de makkelijke soorten met goede foto`s nog gevalideerd nog 40 emails
de overige 20 blijven een tijdje open staan. Van die laatste zou het wel fijn zijn als je dat wel zou kunnen opmerken.
Tzt komt een communicatie centrum waar al het berichten verkeer samenkomt. prima plek om ook de laatste validaties te laten zien.
Maar een apart scherm nee (wat nog een idee zou zijn is de sorteer mogelijkheid op datum op basis van laatste/eerste wijziging te doen in plaats van de echte datum, maar dan raken weer andere gebruikers in verwarring)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

roeloffline

Je hebt mijn vraag goed begrepen en verwoord, Henri.
Het intensieve mailverkeer dat je suggereert, Hisko, zit denk ik inderdaad niemand, inclusief ikzelf, op te wachten.
Ik zou het inderdaad liever in een selectie-optie zoeken die bijvoorbeeld standaard op invoerdatum van de waarneming staat, maar waarbij ook gekozen kan worden voor wijzigingsdatum.
Tot zover bedankt voor de reacties en het meedenken.
Groeten, Roelof.

marijn

Citaat van: hiskodevries op september 16, 2020, 16:45:05 PM
Stel dat we emails gaan versturen bij het wijzigen van de validatiestatus dan schets ik het volgende scenario:
Je bent met obsmapp/iobs/obsidentify een dag in het veld geweest, je hebt 120 waarnemingen met foto gedaan.
daarvan komen 60 door de automatische foto validatie -> 60 emails
dezelfde dag worden de makkelijke soorten met goede foto`s nog gevalideerd nog 40 emails
Aah, maar ik vraag ook zeker niet om terugkoppeling per e-mail voor dit alles :)

Citeer
Tzt komt een communicatie centrum waar al het berichten verkeer samenkomt. prima plek om ook de laatste validaties te laten zien.
Daar kijken we naar uit!

Citeer
(wat nog een idee zou zijn is de sorteer mogelijkheid op datum op basis van laatste/eerste wijziging te doen in plaats van de echte datum, maar dan raken weer andere gebruikers in verwarring)
geen gek idee, maar niet in plaats van de waarnemingsdatum
Marijn Prins

lukasverboom

Ik zag net toevallig dat in het invoerscherm onderaan de pagina (Recent ingevoerde en gewijzigde waarnemingen) ook waarnemingen staan die net zijn goedgekeurd, maar waar verder niets aan is veranderd. Helaas staan daar maar vier soorten, en het is dus niet mogelijk om verder terug te kijken, lijkt het. Kortom, de techniek is er :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html