rups Franse Alpen

Gestart door M.Vullings, september 15, 2020, 20:28:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, deze rups gezien op schermbloem, lijkt zich in te gaan spinnen.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/200174838/.
1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet.
datum: 2020-06-26
locatie: France - Sollières-Sardières (FR)

foto's:

Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rayan Majoor

Ik vermoed sterk dat het een Ethmia sp. is, maar waarschijnlijk dan een soort waar op lepiforum.de (en de andere sites die ik gebruik) geen foto's van de rupsen van zijn... en zonder waardplant wordt het (voor mij met beperkte middelen) dan ook niet makkelijk om toch een soortnaam te vinden.
In ieder geval is het een micro, geen macro. Verschil daartussen is voornamelijk ervaring, maar in dit geval kan je het bijvoorbeeld wel met vrij veel waarschijnlijkheid zeggen vanwege de steeds dunner en platter wordende laatste achterlijfsegmenten en achteruit stekende naschuivers: dit komt bij veel micro's en bij weinig macro's (visstaartjes uitgezonderd) voor. Daarnaast leven vrij veel microvlinderrupsen in spinsels (zoals ook bij de zwartwitmotten: het spinsel duidt dus geen verpopping oid aan, het is puur een structuur waarin de rups rust en iets veiliger is voor predatoren). Natuurlijk zijn er ook macrovlinders die in spinsels leven (denk aan heideringelrups en bastaardsatijnvlinder) maar dat zijn er maar erg weinig.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Nvm, even ook bij de platlijfjes gekeken (die hebben als rups een redelijk vergelijkbare leefwijze) en inderdaad zat daar deze opvallende (en daarmee redelijk afwijkende) soort tussen: http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Depressaria_Ululana
Wel net als de zwartwitmotten in de familie van de Elachistidae, dus ik zat in eerste instantie al wel in de buurt ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

M.Vullings

Bedankt voor je hulp en uitleg Rayan, ik had de meeste micro's ook al doorgekeken, maar was deze nog niet tegengekomen.
Depressaria ululana lijkt goed te kloppen, ook dat ze op schermbloemen leven in een dun spinsel. Op Lepiforum staan alleen waarnemingen uit Griekenland, maar in de tekst staat dat de soort in heel Europa voor komt, maar zeer zeldzaam. Lepinet.fr kent de soort niet. Leps.it heeft een waarneming uit de Hautes-Alpes.
https://www.leps.it/indexjs.htm?SpeciesPages/DepreUlula.htm
Observation vermeld de soort als algemeen, maar er zijn geen waarnemingen?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

caliprobola

Op lepiforum is te zien dat de soort gekend is uit Duitsland & Zwitserland (de vlagjes naast de naam).
In de tekst kan je dit lezen:
CiteerDie Art ist in Europa zwar weit verbreitet, aber überall sehr selten. Angeführt wird sie neben Deutschland und der Schweiz auch aus Portugal, Spanien, Frankreich, Rumänien, Mazedonien. FAZEKAS & SCHREURS (2013) melden die ersten Nachweise für Ungarn.
De zeldzaamheidsstatus op observation.org is wellicht eerder de standaardinstelling en daar hoeft dus niet zo veel belang aan gehecht te worden.

M.Vullings

Bedankt voor de toelichting Pieter.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rayan Majoor

Een goede site voor o.a. verspreiding van soorten in Europa is ook lepidoptera.eu. enige nadeel is dat ze daar het voorkomen per land laten zien, en als een soort dus voorkomt op één enkel zuidelijk spaans eilandje, wordt heel Spanje dus aangegeven. Als je daar echter rekening mee houdt dan is die site dus erg handig om te checken of een soort überhaupt een optie is in het land waar je hem gezien denkt te hebben
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

M.Vullings

Bedankt voor de tip Rayan, die site kende ik nog niet.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.