Rupsen in snavel van paapje II

Gestart door Jaofik, september 15, 2020, 11:11:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jaofik

Dag allemaal,

Hier ben ik weer met een paar id-vragen, aangaande rupsen in snavels van paapjes! Drie foto'tjes deze keer - ben benieuwd of er een soortnaam aan de hangen is!

Hartelijke groet,

Herman van Oosten.

Rayan Majoor

Zelfde datum en plaats als vorige keer....?

1e doet me denken aan een heidewitvleugeluil (donkere variant), maar de rupsen daarvan komen voor van oktober-mei, dus zou dan eigenlijk in juni al een beetje laat zijn. En met zo'n zeldzame soort is het ook wel handig met de bekende vindplaatsen te vergelijken...

2e is een roodbont heide-uiltje

3e is voor mij niet te doen: heb geen ingevingen en we zien de onderkant, wat zoeken heel lastig gaat maken. Het andere insect op deze foto lijkt me een bladwesp, voor het geval je nog niet zo ver was :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jaofik

Ha!

Oja, sorry....zelfde locatie en datum ;-)

Roodbont-heide-uiltje, mooi, dank. Ik wist dat ik m in de Voogd had zien staan, ooit, maar kon m niet meer vinden. Bij nummer 1 dacht ik aan de erwtenuil, gebaseerd op de afbeeldingen in Voogd. kan dat, denk je?

Groet!

Herman.

PS: ah, een bladwesp - ik heb m bij de Hymenoptera-groep geplaatst.


Rayan Majoor

Bij de erwtenuil (donkere variant) valt het mij op dat er tussen de subdorsale lijn en zijlijn een witte waas (een soort sneeuwstorm) aanwezig is, vergelijk maar eens hier http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Ceramica_Pisi. Dat valt me bij jouw rups niet op (de rug zou dan ook donkerder moeten lijken dan de flanken) dus daarom betwijfel ik of het een erwtenuil is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jaofik

Ja, ik zie wat je bedoelt, dank voor de hulp. Misschien ligt het aan de kwaliteit van mijn foto's?

Nu heb ik hier nog een gezellig gevlekte rups - misschien is die makelijker.

Groet!

Herman.

Rayan Majoor

#5
eerste reactie was 'hey, een van de zeldzamere pijlstaarten ;D' maar besefte gelijk dat het niet helemaal leek te kloppen en herinnerde me toen dat er ook bladwesplarven zijn die er ongeveer zo uit zien. Als ik het goed zie zie ik ook buikpoten op segmenten waar dat bij rupsen niet zo hoort te zijn.
Doet me denken aan Diprion similis Diprion similis, maar weet niet of er andere mogelijkheden zijn. Ik kan (dit deel van) het topic wel naar het betreffende subforum verplaatsen als je wilt
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jaofik

Hehehe, jammer van die pijlstaarten inderdaad! Ja graag, verplaats m maar naar waar i thuishoort!

Dank en groet,

Herman.