Apart: Vlinder zet eitjes af op vensterraam

Gestart door Hannie Luijten, september 15, 2020, 00:40:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Deze (onzekere) Noctua fimbriata heeft vanavond (nog bij daglicht) eitjes afgezet op het vensterglas. Kwam aanvliegen, liep even over het raam heen en weer en bleef toen stil zitten. Een minuut of 10 later zag ik dat hij groene eitjes aan het afzetten was. Daarna is hij blijven zitten tot de duisternis inviel. Toen was hij plots verdwenen.
Vraag nu is dus: Zijn deze eitjes nog te redden? Ze zitten stuk voor stuk tegen het raam geplakt. Zou de vlinder ergens verstoord zijn waardoor hij op het raam gevlogen is?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200129256/.
41 Breedbandhuismoeder - Noctua fimbriata gezien
datum: 2020-09-14
locatie: Harfsen (GE)

foto's:




Wel heel aparte waarneming. Komt aanvliegen bij licht en gaat op het raam zitten. Om even later eitjes af te zetten op het glas. De vlinder blijft nog een tijdje zitten maar zodra de duisternis invalt is is hij vertrokken.
Groet, Hannie

Rayan Majoor

Tja, het is altijd maar de vraag wat zo'n vlinder beweegt om specifiek hier eitjes af te gaan zetten. Je zou sowieso niet verwachten dat ie overdag actief is dus ze is waarschijnlijk inderdaad ergens opgejaagd. Wel heb je grotere kans dat een vlinder als de breedbandhuismoeder (lijkt me ook die soort te zijn) die de eitjes in grote groepen afzetten en waarvan de rupsen wel solitair leven de eitjes op zo'n onlogische plek afzet: de jonge rupsjes zullen zich namelijk sowieso na het uitkomen direct gaan verspreiden voor ze (vaak 1-2 dagen na het uitkomen) pas echt beginnen met eten. Hoewel onder normale omstandigheden de moedervlinder wel een plek zoekt waar goede voedselplanten groeien, is ze een stuk minder kieskeurig (en hoeft ze de eitjes ook niet op de waardplant zelf af te zetten).
Ik weet niet hoe makkelijk de eitjes van het raam af te halen zijn, maar als je met een vochtig penseeltje er overheen gaat zijn ze vaak wel redelijk makkelijk los te krijgen. Werkt dat niet, dan zou je een bakje over de eitjes heen op het raam kunnen plakken en wachten tot de eitjes uit komen om ze vervolgens op te kweken / op een goede plek los te laten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hannie Luijten

Dank je Ryan voor de uitleg over het gedrag van deze vlinder. Penseeltje had ik nog niet aan gedacht, dat wil ik wel proberen. Misschien lukt het daarmee. Voor een miniscuul rupsje is de weg naar een voedselplant vanaf het raam waarschijnlijk een onmogelijke opgave, zelfs als ze gelijk de goede kant opgaan. Enig idee hoe lang het duurt voor dat de eitjes uitkomen?
Groet, Hannie

Rayan Majoor

Heb geen ervaring met breedbandhuismoeders (zelfs nog nooit eentje gevonden, op een mogelijke gedeeltelijke achtervleugel na) dus over de duur van het ei-stadium kan ik niet echt iets zeggen. Maar ik zou uit gaan van ongeveer een week (hangt ook sterk van de weersomstandigheden af).
Vergeet vooral het penseeltje niet vochtig te maken: dat kan helpen om de 'lijm' waarmee ze vastgeplakt zitten wat op te lossen. Anders zal het je niet gaan lukken ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hannie Luijten

Dat ging goed met een vochtig penseeltje. De eitjes zijn eraf. Hopelijk zijn ze nog niet gestoofd  :rolleyes:
Dan maar geduldig afwachten nu.
Groet, Hannie

Rayan Majoor

Ik ben benieuwd. In ieder geval al mooi dat het gelukt is ze eraf te halen :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hannie Luijten

De rupsjes komen uit hun eitje en wat zijn ze klein  :o  Nauwelijks voor te stellen dat die twee dagen rond lopen voordat ze gaan eten. Gisteren de eerste twee, vandaag een heel stel meer. Duurde dus 9 dagen voor de eerste eitjes uitkwamen. Ik heb ze buiten gebracht want ik kan ze niet verder opkweken. Ze staan in de buurt van een menging aan eik, berk, hazelaar, lijsterbes, vlier, liguster, meidoorn, en ook lagere kruidachtige planten. Er zit hopenlijk iets voor ze bij wat ze lusten en weten te bereiken. In elk geval hebben ze nu meer kans dan op het vensterglas.
Groet, Hannie

Rayan Majoor

Mooi verslag van een succesvolle reddingsoperatie :duim:
9 dagen voor ei-stadium vind ik zelf ook vaak bij nachtvlindereitjes die ik opkweek. Leuk om dat van deze soort ook weer te zien. Komt vast goed met de rupsjes (in ieder geval zover als het in de natuur goed gaat).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl