Flo, aan het borststuk zitten poten en vleugels. Om die te kunnen bewegen zijn spieren nodig. Deze zitten in het borststuk en zijn rijk aan eiwitten. Mogelijk dat net als bij mensen in de spieren een voorraad suikers is opgeslagen als brandstof voor de spier. Het achterlijf bevat uiteraard ook wel wat voedingsstoffen, maar dat zal wel een stuk minder zijn. Albert schrijft dat het ook om de eiwitten te doen is. Ik vermoed als bouwstof voor de larven.. Maar dat zou Albert kunnen beantwoorden vermoed ik. Als hij dat nog wil 
Als laatste een tip. Albert zou ik op het gebied van wespen op zijn woord geloven 
Henri, daar kan ik je in volgen en mijn post was vooral een soort van "hardop" denken, niet zozeer ontkennen wat Albert zei. Ik ben er mij van bewust dat hij heel veel weet over wespen en bijen etc.... Ik ken zijn site maar al te goed, het is een bron van informatie die ik meermaals gebruikt!
Zie ook die andere post van OlivierO.
Ik was toen al wat verder aan het nadenken over een aantal zaken en ik heb sindsdien over een aantal dingen en heb ik nog wat meer info opgezocht, rond gehoord bij andere experten.
Lees verder hieronder want het is niet zo simpel als hier werd aangegeven.

Hier is te zien hoe een Duitse wesp vakkundig alle onderdelen van een honingbij heeft gesloopt en alleen de thorax overhoudt om er daarna direct mee weg te vliegen naar het nest.
Interessante discussie.
En het ging me niet om misinformatie te verspreiden, ik was maar hardop aan het denken en ik zat blijkbaar niet helemaal op het foute spoor (zie hieronder).
Nu doet jouw foto mij echter een bijkomende vraag opwerpen: bij een bij zit de honingmaag en darmen (en de honing algemeen) in het achterste deel van het lichaam... Zie je hem al komen?
Omdat ik toch meer wou weten heb ik zelf nog wat dingen nagekeken en met een aantal andere experten gesproken en zij geven toch een paar zaken aan die niet helemaal stroken met wat jij hier vertelde.
Deze discussie is dus toch iets ingewikkelder dan gewoon stellen "De thorax heeft vitale delen en spierweefsel om poten en vleugels te bedienen. Dat weefsel bevat veel eiwitten en daar is het om te doen." of "Het achterlijf is een 'zak met darmen' zonder voedingswaarde."
Dat laatste klopt trouwens gewoon niet, het abdomen van veel dieren is het gedeelte dat veel predators willen. Bij hommels zal vaak bv het achterlijf leeg "gezogen" worden door predators (cfr vogels, maar die kunnen bv ook voor de hersenen gaan).
Samenvattend: wat ik heb gevonden op basis van zelf wat rond te zoeken en spreken met andere experten:
- een hoornaar zal doorgaans (maar niet automatisch of altijd) voor de thorax gaan van een wesp (inderdaad omdat daar meer eiwitten zitten)
- bij een bij zit de honing (snelle suikers) in het achterlijf => een predator zal daar dan toch vaak voor het achterlijf gaan. (zie ook punt hieronder, en mijn opmerking hierboven ivm jouw foto)
- het achterlijf is doorgaans zachter en "lekkerder" dan het voorlijf => daarom dat ze toch vaak het achterlijf pakken en niet de thorax
- een wesp zal niet automatisch voor de thorax gaan, maar even vaak (of zelfs vaker) voor het achterlijf daar dit veel suikers bevat, beter te verteren is en sneller is om mee te pakken (ze moeten dan de vleugels en kop enz er niet afdoen)
- veel wespen voeden zich met spinnen en hier gaan ze ook voor het achterlijk (lekkerder, nutritioneel beter) en evolutionair gezien is het dus ook niet raar dat een wesp (of hoornaar) dus toch voor het achterlijk gaat.
- het kan ook goed zijn dat de wesp/hoornaar elk lichaamsdeel van het slachtoffer zal gebruiken (en dus gewoon terug komt vliegen voor het andere deel)
- het abdomen bevat het "hart" , hier zitten spieren in die zorgen voor contracties voor het hemolymfe rond de pompen, in de thorax is dit niet zo, daar is de aorta gewoon een "buis" zonder spieren. Ook minder voedselrijk dus.
- evolutionair gezien gaan ze de kop/thorax eraf doen omdat daar de "kaken" zitten waarmee de prooi kan (terug)bijten (zie ook deel over spinnen) + de spieren die ook nodig zijn voor de angel zitten daar. Daarom zullen ze toch ook vaak de thorax achterlaten
- ironisch genoeg (echter niet zo hard bestudeerd bij insecten) zullen veel predators de keuze van welk lichaamsdeel ze opeten laten afhangen van de noodzaak op dat moment. Het is dus geen zwart-wit verhaal van 1 specifiek deel dat ze altijd meenemen. Bij insecten is dit vermoedelijk ook zo.
Je ziet, het is niet zo simpel.....