ceratiomyxa porioides ?

Gestart door Gert Kremer, september 11, 2020, 18:16:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Heeft deze nog geen Nederlandse naam? moet deze onder de paddenstoelen of slijmzwammen?
er zaten ook hele kleine bolletjes op een steeltje naast, kon weleens het begin zijn? maar die foto is duidelijk.
Ik kan zondag pas weer kijken als het nodig is.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam


Gert Kremer

Citaat van: wimperzwam op september 11, 2020, 19:27:05 PM
Slijmzwam.

Mvgr.,
Henk Huijser.

dankjewel Henk, nu proberen deze in te voeren.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#3
kan deze niet invoeren, alleen als ijsvingertje en dat is het niet. zit ook op dood Loofhout.
ze zijn wel ingevoerd  op waarneming.nl, snap er geen bal van.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.


Gert Kremer

#5
ja dat is/was het, maar snap er niets van Riet, de aardigheid gaat eraf zo.  :'( :'( :'(
ijsvingertje zonder vingers.  :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

#6
Denk dat de variatie porioides nu pas echt "op slot" is.

Citaat van: Marian Jagers op juni 08, 2018, 00:29:56 AM
Hoi Tjerk,

Ceratiomyxa is een buitenbeentje onder de plasmodiale slijmzwammen (de slijmzwammen waar wij naar kijken). De soorten uit het geslacht vormen als enige de sporen aan de buitenzijde van het vruchtlichaam.
Er bestaan twee opvattingen.
1. Het geslacht Ceratiomyxa valt onder de plasmodiale slijmzwammen en C. porioides wordt als een variƫteit gezien. Dus C. fruticulosa var. porioides.
en
2. Het geslacht Ceratiomyxa valt onder de Protostelids https://en.wikipedia.org/wiki/Protosteloid
Dit is een kleine groep met hele kleine slijmzwammen. De soorten vormen gesteelde vruchtlichaampjes met slechts 1 spoor. Deze slijmzwammen zijn pas zo'n 50 jaar geleden voor het eerst ontdekt.
Bij de 2e opvatting wordt C. porioides als een aparte soort beschouwd. Zie bijvoorbeeld blz. 1 van het Franse myxomycetenboek, Les Mycomycetes.

In Nederland volgen we de opvatting over het geslacht zoals wordt weergegeven op de Spaanse website Nomenmyx http://eumycetozoa.com/data/index.php
Bij ons wordt de rozetvorm als een variant van C. fruticulosa beschouwd.
De naam C. porioides is om deze reden vervallen in de Standaardlijst Paddenstoelen 2013.

Er speelt nog iets.
Een aantal jaar geleden is besloten om bij de slijmzwammen geen varianten en forma meer te onderscheiden. http://eumycetozoa.com/data/list.php?busca=Ceratiomyxa. Alleen de vetgedrukte namen zijn goede namen.
Sinds de Standaardlijst 2013 zijn ook in Nederland alle vars. en forma daarom van de lijst verdwenen.
Gezien waarneming.nl de opvatting van de NMV volgt zou eigenlijk alleen C. fruticulosa op de invoerlijst van Waarneming.nl moeten staan.
Misschien is er een reden waarom ze toch blijven staan, misschien vergeten .......
Gebruik je C. fruticulosa voor de rozetvorm dan hoort er de Nederlandse naam Gewoon IJsvingertje bij.
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.