2x gekleurde boomwrat; hebben die ook een naam?

Gestart door annelies vriens, september 17, 2020, 13:12:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Paddenstoelen-determinatie is niet mijn sterkste kant....Deze gekleurde boomwratten gefotografeerd op oude stronk [?]; hebben boomwratten ook een andere naam?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200239608/.
2 Boomwrat onbekend - Lycogala spec. veldwaarneming
datum: 2020-09-11
locatie: Twickel - Blokstegenweg / Golfbaan (OV)

foto's:





ridderzwam

Annelies, De 1.Bloedweizwam is een synoniem van 2.Gewone boomwrat (Lycogala epidendrum)en wordt soms ook 3.'Blotebilletjeszwam"genoemd. Naam 1 verwijst naar : in onrijpe toestand zijn ze gevuld met een rozerode, pasta-achtige vloeistof ; na rijping is de vulling grijsbruin sporenpoeder.
De namen 2 en 3 verwijzen naar hun uiterlijk, 3 m.n.naar hun roze outfit.

groet,Ria.

Rayan Majoor

't zijn net kleine wezentjes uit een kinderprogramma, met die bolletjes dan als ogen. Erg leuk gefotografeerd ;D :duim:
Maar over determinatie heb ik niets te zeggen :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

annelies vriens

@Ria; dank voor je interessante toelichting! Blotebilletjeszwam klinkt ook wel goed:)
@Rayan; het kinderprogramma ken ik niet maar ik kan mij er iets bij voorstellen.
Vriendelijke groet, Annelies

Giel van der Pluijm

Die feloranje "oogjes" lijken me geen deel uit te maken van de boomwrat en zouden misschien galzwammen oid kunnen zijn.

ridderzwam

dat is lekkende bloedwei, waar naam 1. in mijn bericht naar verwijst.

groet,
Ria.

annelies vriens

Ria, ik heb de waarn. aangepast. Is er nog iets dat ik vergeet [zoals het ''lekken''] bijv. bij levenstadium oid? Zoals gezegd, ik ben geen paddenstoelenkenner...
Vriendelijke groet, Annelies

Giel van der Pluijm

Ah, dat van die oranje uitscheiding wist ik niet en na een zoektocht weet ik nu eindelijk waar de naam "blotebilletjeszwam" vandaan komt.

annelies vriens

Giel, Leuk dat je deze gevonden hebt en even aan ons laat zien!
vrgr Annelies