Wespendief?

Gestart door koenv, september 10, 2020, 15:01:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

koenv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/199864509/.
1 Wespendief - Pernis apivorus overvliegend zuidoost, gezien
datum: 2020-09-10
locatie: Koolkerke - Centrum (CKK) (WV)

foto's:





Vloog zeer hoog over. Was niet mogelijk om duidelijkere foto's te bezorgen.
mvg

Koen

frankmeer

Waarom denk je aan Wespendief? Zelf zie ik niets dat hierop wijst.
Frank van der Meer

koenv

Hij zat heel hoog, maar leek me te groot voor sperwer of valkachtige. Op hetzelfde moment vloog er ook een sperwer over. Op bijgevoegde foto heb ik ze proberen samen te fotograferen. De 'wespendief' zat echter veel hoger.



Wegens de grootte ging mijn aanvoelen in de richting van wespendief of buizerd aangezien deze soorten hier vaak tot relatief vaak voorkomen, weliswaar op veel lagere hoogte. Leek me alvast geen buizerd. We zitten met een broedpaar in het bos achter mijn tuin en deze kan ik ondertussen redelijk goed identificeren.

Daarnaast ging ook de AI in de richting van mijn tunnelvisie.

Bij het typen van dit antwoord even naar buiten gekeken en toen vloog er (opnieuw) een wespendief over (https://waarnemingen.be/observation/199867060/) en een buizerd. Ik merk wel dat deze twee soorten vaak in elkaars nabijheid terug te vinden zijn. Dit is nu de derde of vierde keer dat ik ze ongeveer samen zie. Is dat normaal gedrag?
mvg

Koen

OJGoreng

Citaat van: koenv op september 10, 2020, 15:42:31 PMIk merk wel dat deze twee soorten vaak in elkaars nabijheid terug te vinden zijn. Dit is nu de derde of vierde keer dat ik ze ongeveer samen zie. Is dat normaal gedrag?

Tot op zekere hoogte. Je zult vaker buizerds tegenkomen waar geen wespendief bij in de buurt is, maar waar wespendief zit, zit buizerd meestal ook (want die zit vrijwel overal). Beide soorten gebruiken thermiek om op te zweven, dus als er ergens warme lucht opstijgt zul je ze inderdaad vaak gelijktijdig samen zien vliegen. Op van die dagen dat regenbuien zich afwisselen met periodes van zonneschijn kom je tijdens die zonnemomentjes vaak ogen te kort als alles tegelijk de lucht in gaat.

De vogel in kwestie lijkt me overigens een buizerd, vooral door de dikke kop en de vorm van de staart. Klein slagje om de arm blijft dan wel dat er deze tijd van het jaar vrijwel alleen nog maar juveniele wespendieven zijn (adulte vogels zijn al weggetrokken), en die kunnen soms ontzettend op buizerd lijken. Liever zie je iets van de tekening om helemaal zeker te zijn, maar goed, je hebt niet voor het uitkiezen hoe hoog vogels vliegen.

Met vriendelijke groet, Zainal

koenv

Ok, bedankt. Ik ben het niet gewoon om buizerds op die hoogte te zien. Is dat dan een 'lokale' vogel of één die aan het zoeken is naar een nieuwe ruimte?

De sperwer die ik tegelijkertijd aan het fotograferen was, gebruikte trouwens ook de thermiek .
mvg

Koen

frankneijts

Itt Zainal en Frank kan ik hier wel een Wespendief in zien met name op basis van vorm en lengte van de staart. Dat is op basis van de fotokwaliteit een wat gewaagde uitspraak misschien maar dat is een ID als Buizerd dan ook om dezelfde reden. Helaas zul je m dus ongedetermineerd moeten laten Koen maar blijven proberen!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Hoewel ik Buizerd bijna niet op kopvorm t.a.v. Wespendief identificeer, maar dat bij buizerd sp. onderling wèl veelvuldig doe; Ruigpoot- en Prairie- bijv. geven in moeilijke situaties uitsluitsel op hun kopvorm, zou ik ook hier op de kop Buizerd zeggen. Daarbij vind ik de staartvorm hier ook niet juist. De hoeken lijken wel rond maar de complete vorm; of is het de verhouding tussen kop-lijf-staart? doen aan als Buizerd. Daarbij vind ik de vleugel andermaal Buizerd.
Dus ja, soms is het zoeken naar de juiste balans inzake het totaalplaatje, dan krijg je weer orde op zaken.
't Blijft wel zo in realiteit.

OJGoreng

Citaat van: koenv op september 10, 2020, 16:33:10 PM
Is dat dan een 'lokale' vogel of één die aan het zoeken is naar een nieuwe ruimte?

Daar valt niet echt wat over te zeggen, vrees ik.
Met vriendelijke groet, Zainal

koenv

Bedankt voor de input iedereen. Ik zal hem als een onzekere buizerd plaatsen.
mvg

Koen