Hoofdmenu

Bijenhotel

Gestart door M.Vullings, september 09, 2020, 16:41:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

In ons bijenhotel zitten rond april altijd rosse metselbijen, zo'n 10 zie je er dan vliegen.
Vervolgens in juli is het heel druk met tronkenbijen, zo'n 50 stuks is de schatting.
Rond 20 juli zagen we ook kleine knotswespen, ik las dat die parasiteren op tronkenbijen.
In die tijd zagen we opeens allemaal gele stuifmeelklompjes? onder het bijenhotel liggen, is dit het uitkomen van de nieuwe generatie tronkenbijen of is dit het werk van de kleine knotswespen die de nestjes openbreken van de tronkenbijen?
Wanneer vliegen de "nieuwe" rosse metselbijen, tronkenbijen en kleine knotswepen uit, is dat volgend jaar in april en juli?
Het is leuk om te zien, maar ik zou ook graag willen weten hoe het in zijn werk gaat.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

wilde

Bij mij ligt er ook veel stuifmeelachtig spul en graafresten onder de openingen.
Als een bij uitkomt kan zo'n gang opnieuw gebruikt worden. Dan moet er wel wat losse rommel uit verwijderd worden. Dat is wat er dan onder ligt en een klein deel is verloren stuifmeel, dus wat te vroeg van de poten loskwam. Dan morsen ze wat,
Ik heb ook grote populaties Osmia bicornis en cornuta (meerdere tientallen) en zeer veel Heriades (minstens 100 vrouwtjes).
Zowel de Osmia's als de Heriades-bijen hebben een jaarcyclus, De nestgangen van dit seizoen komen dus pas volgend jaar uit.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

M.Vullings

Bedankt voor de uitleg Albert, duidelijk.
In de paar jaar dat het hotel er nu hangt, zien we alleen die drie soorten, wel is nu zo'n 70 % van de pijpjes dicht.
Hangt het naast de soorten die ter plaatse voorkomen ook van het materiaal af welke soorten zich vestigen?

wilde

Je kunt variatie in de doorsnede van de pijpjes aanbieden (2-10mm).
Er moet ook voldoende drachtgebied zijn om te foerageren.
Bij mij zitten er ook vrij veel graafwespen in zoals Trypoxylon, maar ook andere soorten.
Andere bijen zijn merendeels Chalicodoma en Megachile. Uiteraard ook de koekoeken.
Groet, Albert de Wilde

M.Vullings

Leuke soorten heb jij, variatie in dikte van de pijpjes hebben we, maar waarschijnlijk ligt het aan de locatie, een woonwijk met veel betegelde tuinen en steeds minder groen.
Een behangersbij en mogelijk een klokjesbij hebben we wel in de tuin, maar niet in het bijenhotel, overigens zijn die waarnemingen niet goedgekeurd, ik vind het lastig om bijen goed op de foto te krijgen, waarschijnlijk ligt het daar aan.
Is Chalicodoma de oude naam voor Megachile? Ik vind die niet op waarneming.nl.

wilde

Chalicodoma ericetorum is de nieuwe naam voor Megachile ericetorum.
Men heeft die bij enkele jaren geleden in een ander genus geplaatst. Het verschil is het aantal tanden in de kaak: 4 bij Megachile; 2 bij Chalicodoma.
Groet, Albert de Wilde

M.Vullings

Citaat van: wilde op september 10, 2020, 19:44:01 PM
Chalicodoma ericetorum is de nieuwe naam voor Megachile ericetorum.
Men heeft die bij enkele jaren geleden in een ander genus geplaatst. Het verschil is het aantal tanden in de kaak: 4 bij Megachile; 2 bij Chalicodoma.
Je bedoelt de oude naam denk ik, dat had ik gezien op waarneming.nl.

wilde

Nee, ik bedoel de nieuwe naam, precies zoals ik het schreef:
CiteerChalicodoma ericetorum is de nieuwe naam voor Megachile ericetorum.
De naam op waarneming is dus fout.
De naam is enkele jaren geleden gewijzigd, maar men heeft die hier niet aangepast om mij niet bekende redenen.
Zie ook Ned. Soortenregister
Groet, Albert de Wilde

M.Vullings

Sorry Albert, ik ging er van uit dat de naam op Waarneming.nl juist was.
Dat verklaart dan waarschijnlijk ook dat als ik zoek op Chalicodoma, ik geen resultaten krijg.