Weet iemand welke boleet dit is => netstelige heksenboleet

Gestart door Michel Langeveld, september 09, 2020, 16:05:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michel Langeveld

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/199820671/.
1 Boleet p.p. (Boletus) (G) - Boletus vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-09-09
locatie: Coepelduyn C3 (ZH)

foto's:




Giel van der Pluijm

#1
Met een duidelijke foto van de steel kan eea bepaald worden, de gewone, de gladstelige of de netstelige heksenboleet. En dan kan het ook nog de smalsporige heksenboleet zijn, maar daarvoor is sporenonderzoek nodig.

Michel Langeveld

Hierbij een aantal foto's van de steel:








Jan Knuiman

Doordat de steelbekleding beschadigd is, is niet duidelijk of het net de gehele steel (Netstelige heksenboleet) bedekt of slechts een deel daarvan (Smalsporige boleet). Genoemd onderscheid is overigens niet helemaal waterdicht. In dit geval kan meting van de breedte van de sporen uitkomst bieden.

Groet, Jan

Michel Langeveld

#4
Bedankt voor de heldere uitleg Jan, het is inderdaad niet duidelijk te zien of het net of de helft danwel de gehele steel loopt.
Het viel me wel op dat de steel gelijk al gekleurde elementen bevatte aan de binnenkant.
Maw foto 3 was gelijk na het doorsnijden en tijdens het doorsnijden zag het er ook zo uit.
Is dit nog een aanwijzing?

Over de netstelige heksenboleet lees ik namelijk:
"Wanneer men deze boleet aansnijdt, heeft hij een geelachtige kleur die echter zeer snel blauw verkleurt".

Heb helaas (nog) geen microscoop om sporen te onderzoeken.

Jan Knuiman

Als je een schijf van de hoed (inclusief buisjes) van ongeveer 1 cm dik goed droogt bij ongeveer 35-40 graden, wil ik hem wel voor je nakijken. Stuur me maar een pb als je dat wilt, dan stuur ik je de details.

Groet, Jan

Jan Knuiman

Vandaag je pakje ontvangen en bekeken. De breedte van de sporen lag tussen 5.3 en 6.3 μm en past daarmee het best bij de Netstelige heksenboleet.

Groet, Jan

Michel Langeveld

Geweldig Jan. Hele mooie foto en fijn dat het gelukt is! Hartelijk dank voor het nakijken!   :duim: