wat vul ik in voor vliegrichting?

Gestart door Lisette, september 08, 2020, 18:37:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lisette

Misschien een beetje een suffe vraag  :rolleye:. Maar als een vogel aan komt vliegen vanuit het noorden, en wegvliegt richting het zuiden, wat vul ik dan in als gedrag? "Overvliegend noord" of "overvliegend zuid"?

OlivierO

Citaat van: Lisette C. op september 08, 2020, 18:37:46 PM
Misschien een beetje een suffe vraag  :rolleye:. Maar als een vogel aan komt vliegen vanuit het noorden, en wegvliegt richting het zuiden, wat vul ik dan in als gedrag? "Overvliegend noord" of "overvliegend zuid"?

Overvliegend zuid.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

marijn

Geen suffe vraag; het ontbreekt helaas geheel aan definities en uitleg bij alle waardes die je kunt kiezen bij het invoeren.

'Overvliegend zuid' is jargon/telegramtaal van meer doorgewinterde vogelaars.
Marijn Prins

Oenanthe

Zou het? Volgens mij is koers zuid (of waar je ook naartoe gaat) een al jaren ingeburgerd begrip in de transportwereld, vooral scheepvaart en luchtvaart.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gbeersma

Waarneming.nl zou er natuurlijk niet per definitie vanuit moeten gaan dat alle waarnemers vogelaars zijn of goed bekend zijn met de termen in de transportwereld.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

mgieskens

En om de verwarring groter te maken: Zuiden wind komt uit het Zuiden en gaat richting Noorden.  :o
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Lisette

Ja daarom is dit dus wat verwarrend, wind die vanuit het noorden waait is noordelijke wind. Maar een vogel die vanuit het noorden aan komt vliegen heeft gedag " overvliegend zuid". Maar goed dan weet ik voor de volgende keer wat ik invul bij overvliegende vogels. Bedankt.