Wie weet welke zwam dit is?

Gestart door LydiaS, september 09, 2020, 07:56:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

LydiaS

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/199593977/.
1 Kerntrilzwam - Tremella encephala veldwaarneming
datum: 2020-09-04
locatie: Rotterdam - Kralingen (ZH)

foto's:




Op de stronk van, ik denk, een esdoorn.
Na een paar dagen heb ik nogmaals foto's gemaakt  (bijlage)

paddenstoelenmonster

Hoi Lydia, als de admins dit onderwerp naar het slijmzwammen forum verplaatsen dan zou het wel eens een heksenboter kunnen zijn die worden Na verloop van tijd soms beige
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

LydiaS

Ha PM, bedankt voor je reactie.
Ik ben nog even gaan kijken naar de zwam, en nu is hij oranje! Ik heb er foto's van gemaakt en ik doe ze als bijlage bij deze reactie. Ik ben heel benieuwd wat je nu denkt dat het is.
Puzzel-ze, Lydia

Marian Jagers

Dag Lydia,

Alvorens te puzzelen, is er eerst nog wat werk te doen.

De bolvormige, grijzige vrl. op je 2e foto, rechts onder.
Wil je er daarvan eens eentje een beetje open maken en dan kijken of de inhoud poederig is (of nat poederig is).
Zo ja, dan zal het vast bruin zijn.
Staat je vondst dichtbij? Dan kun je beter eerst de verdere ontwikkeling volgen. Je vondst, indien een slijmzwam,  moet dan nog opdrogen.
Over een paar dagen, opgedroogd ziet hij er dan nog wat anders uit. Mogelijk dat ik hem dan zo herkennen kan. Bij twijfel zal een stukje moeten worden opgestuurd voor microscopisch onderzoek (wat meestal nodig is bij slijmzwammen).
Groeten Marian

LydiaS

#4
Ha Marian, de zwam staat heel dichtbij! Morgen loop ik er even heen en dan zal ik zo'n bolletje opensnijden en daar foto's van maken. En ik hou hem in de gaten want het is 3 minuten wandelen van mijn huis. Ik ben echt heel erg benieuwd! Groeten Lydia

LydiaS

Ik heb de een stukje van de zwam afgesneden, en het is een vaste substantie, zoiets als fudge, dus niet poederig of nat poederig. Bijgaand een bijlage met het snijvlak. Ik hoop dat dit ons iets verder brengt.

Marian Jagers

Dag Lydia,

Zo te zien verandert er nog niet veel aan je vondst.
Zou de fudge nog verder op kunnen drogen waardoor het alsnog poederig wordt?

Houdt het maar in de gaten en dan nog maar eens foto's maken.

Groeten Marian

LydiaS


LydiaS

#8
Vanaag nieuwe foto's gemaakt. Een compilatie bijgaand.

Marian Jagers

Dag Lydia,

Mooi dat je nogmaals bent gaan kijken.
Er lijkt niet zoveel te veranderen. Ik zie nu dat je eerste foto van 04-09 is.
Inmiddels is het de 12e. Een slijmzwam zou binnen zo'n periode gerijpt moeten zijn.
Mogelijk dat de groei al in het begin verstoord is.
Een naam zal er wel niet bij komen maar of het een slijmzwam of een schimmel is kan ik met behulp van de microscoop wel bepalen.
Ik stuur je wel een persoonlijk berichtje.
Groeten Marian

LydiaS


LydiaS

Even een update: het stukje "fudge" dat ik nog had, heb ik in mijn vensterbank in de zon gelegd. Het is nu uit elkaar aan het vallen en het wordt grijs poeder.

Marian Jagers

#12
Dag Lydia,

Je pakje is goed aangekomen. Het ene zakje met poederige grijzige inhoud heb ik gedetermineerd. Wat in het andere zakje zat was zo hard dat ik daar niets mee kon.
Behalve sporenpoeder zat er in het zakje ook een stukje van de interne structuur (1e foto) en de buitenwand van de slijmzwam. Dat was mooi want het is meestal nodig om dit ook te bekijken.
Zoals verwacht is je vondst Lycogala flavofuscum. De Ned. naam weet ik niet uit m'n hoofd "Grote boomwrat???" maar dat kun je zelf wel opzoeken. De grijzige bollen op je eigen foto's wezen al in die richting . Al dat oranje slijm er op en omheen was vreemd.
Zoals je in je briefje aangaf zitten er weleens watervogels op de stam waarop de slijmzwam groeide. Die kunnen er inderdaad de oorzaak van zijn dat je vondst er vreemd uitzag.
Ook nog microscoopfoto's van het pseudocapillitium en van de sporen. Als je dit wilt kun je die ter ondersteuning bij je vondst opnemen.
Groeten Marian

LydiaS

Ha Marian,
Wat fantastisch dat je de zwam hebt kunnen determineren! Ik heb de waarneming aangepast en er een link naar dit topic ingezet.
Tot slot een stukje uit de bomenplattegrond van de gemeente Rotterdam met de plek van de boomstam.