mini-steeltjes op dennenappel; ik weet niet wat het is.

Gestart door annelies vriens, september 19, 2020, 16:23:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Op dennenappel deze fraaie mini-paddenstoeltjes gefotografeerd. Weet iemand welke het zijn?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200356445/.
20 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. veldwaarneming
datum: 2020-09-12
locatie: Twickel - Blokstegenweg / Golfbaan (OV)

foto's:


ook via Forum

rietvanoosten

#1
Volgens mij slijmzwammetjes, verder kan ik er helaas niets over zeggen.
met vriendelijke groet, Riet

Marian Jagers

Dag Annelies,

Je vondst is zo te zien een Physarum. Als je materiaal hebt meegenomen kun je het opsturen om het te laten determineren. Zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,18045.0.html.
Groeten Marian

annelies vriens

Beste Marian,
Dank voor je toelichting. Ik heb geen materiaal meegenomen. Als ik de waarn. bewerk en Physarum styriacum aanvink, verschijnt er steevast vroeg kalkkopje [?]. Klopt dit wel?
Hoor het graag nog van je.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Marian Jagers

Dag Annelies,

P. styriacum wordt tegenwoordig synoniem gezien aan P. vernum = Vroeg kalkopje. Vreemd eigenlijk dat P. styriacum in de database van Waarneming.nl staat. In de soortenlijst op de Verspreidingsatlas (de Standaardlijst voor paddenstoelen in Nederland) komt deze soort namelijk niet (meer?) voor.

Als ik jouw foto niet uitgesneden invoer in het herkenningsprogramma wordt er allerlei onzin voorgesteld.
Uitgesneden komt Physarum spec. als 1e suggestie naar voren. Zonder microscopisch onderzoek is dit het best haalbare. Physarum is een groot geslacht.

Slijmzwammen, enkele soorten uitgezonderd, lenen zich nu eenmaal niet voor herkenningsprogramma's. Ze zijn vooral een hobby waar je een microscoop en studieboeken bij nodig hebt maar dan heb je er ook een prachtige hobby aan.

Jouw vondst is gesteeld. P. vernum, een dwaalgast in ons land die vooral in de bergen aan de randen van smeltende sneeuw voorkomt, is niet gesteeld.






Groeten Marian

annelies vriens

Beste Marian,
Dank voor je uitgebreide toelichting! Er schuilt een -voor mij onbekende- wereld achter een paddenstoel die je bij toeval aantreft, maar eigenlijk wist ik dit wel. Uit de link die je eerder stuurde, blijkt inderdaad dat velen er een interessante hobby aan overhouden. Dit alles nodigt wel uit om de komende tijd dicht bij de grond op onderzoek uit te gaan:)
Ik heb de waarn. aangepast naar Psysarum spec., dat is juist toch?
Vriendelijke groet, Annelies Vriens