Leeftijd witte kwikstaart

Gestart door Rob Koelman, september 21, 2020, 15:12:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Afgelopen voorjaar (29 april 2020) onderstaande witte kwikstaart waargenomen. Totaalindruk was die van een adult exemplaar, maar de kruin was grijs, wat een kenmerk van een onvolwassen dier is. Op 3 mei (zeer waarschijnlijk) dezelfde vogel nogmaals gezien en wat aanvullende plaatjes kunnen maken.

Eind april kunnen de eerste uitgevlogen witte kwikstaarten van het jaar al te zien zijn, maar dit lijkt me geen juveniel. Ik ga voorlopig uit van een laat jong uit het broedseizoen van 2019 dat nog niet naar adult kleed geruid is.

Klopt dat? En wat is de correcte term voor dit kleed? Subadult?


http://observation.org/waarneming/view/200477208
Witte Kwikstaart - Motacilla alba gezien op 2020-04-29 BRD - Düffel - Niel

http://observation.org/waarneming/view/200477222
Witte Kwikstaart - Motacilla alba gezien op 2020-05-03 BRD - Düffel - Niel

Foto's:


Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Leeftijdsbepaling van Witte Kwikstaarten kan tricky zijn omdat ze zich niet zo houden aan de meer normale gang van zaken rond de rui van bijv. de dekveren. In jouw geval heb je geluk dat (goed kijken!) het beestje 3 generaties grote dekveren laat zien en dat is bij Witte Kwikstaart kenmerkend voor een 2e kalenderjaar (al zie je dit niet bij àlle 2e kj!!). Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd waarop dat wat beter te zien is dan hier. 'Officiëel' noemen we dat bij dergelijke zangvogels geen subadult, wat het in wezen wel is misschien, maar "1e zomer" of gewoon "2e kj". De grijze kruin en niet erg nadrukkelijke zwarte keelvlek duiden op een wijfje. Bij 1e zomer wijfjes kan de kruin ook wat meer zwart laten zien (zie "mijn" vogel), hierin is nogal wat variatie. Wellicht heeft dat, zoals jij al suggereert, te maken met de leeftijd in de zin van wanneer ze zijn geboren in het jaar ervoor. Iets dergelijks zien we ook bij Kneuen: laat geboren jonge mannen worden in hun 2e kj (nog) niet rood op kruin en borst.. Maar of dat inderdaad ook het geval is bij Witte Kwikstaarten weet ik niet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob