Wil me in zeker geen expert noemen. Van de specifieke ecologie van de Aziatische hoornaar weet ik weinig af. Papegaai alleen wat ik lees in de links die ik o.a. in de eerste post van dit topic heb vermeld. En verder baseer ik me op mijn eigen ervaringen met het gedrag van deze Aziatische hoornaar in mijn tuin.
Paar aandachtspunten (of leerpunten) om even vast te houden:
Omdat eerdere waarnemingen van “prooi pakken” veelal betrekking hebben op velutina’s die voor een bijenkast hangen en honingbijen uit de lucht plukken, was ik wat op het verkeerde been gezet. Want dat gedrag zag ik niet bij de Passiebloemen. Er werd gezegd dat ze niet (of nooit?) op een zittende prooi “doken”. Maar mijn foto’s zag ik dus dat ze dat wel deden. De Aziatische hoornaar heeft dus meerdere vangtechnieken waarmee ze honingbijen verschalken. Ze bezoeken de passiebloemen niet alleen om een honingbij te pakken, maar ookvoor nectarbezoek. Ze hebben natuurlijk zelf ook energie nodig. De honingbijen , of liever het borststuk daarvan, zijn slechts het voedsel voor de larven in het nest, het nageslacht dus.
Totnutoe werd als plant voor nectarbezoek steeds klimop genoemd, maar op 4 plaatsen bij mij in de buurt zijn de velutina’s in elk geval op passiebloemen waargenomen. Dus gericht zoeken naar Passiebloemen in de omgeving van het nest kan helpen om vanuit meerdere richtingen prooivluchten te bepalen. Nu is de focus vooral gericht op bijenkasten van imkers en op bloeiende klimop.
De prooi wordt soms gedemonteerd op de bloem, soms op een struik of boom in de buurt en ook soms ook op de grond. Niet alleen hangend in een boom zoals in de nabijheid van bijenkasten vaak wordt waargenomen.
Bij het wegvliegen met prooi, bijna steeds in een rechte directe vlucht over dak van het huis, maar heb ook 3 keer gezien dat ze een extra rondje maakten om hoogte te winnen. Dit had ik bij mijn allereerste waarneming ook al gezien, maar er werd toen gezegd dat dat geen bekend gedrag was. Daarom twijfelde ik bij die waarneming of ik 1 exemplaar zag dat in een klein rondje omhoog vloog, of dat het 2 verschillende waren. Ook de richting interpreteerde ik daardoor anders en wist ook niet met zekerheid of deze prooi bij zich droeg. Achteraf weet ik dat dit dezelfde is geweest en met prooi.
Dus het is zaak het gedrag wel objectief te bekijken en je niet teveel te laten leiden aan gedrag dat eerder is waargenomen en beschreven.
En n.a.v. de reactie van Albert de Wilde eerder in dit topic, die gaf aan meeste kans op locatie nest tussen 300-800 meter. Met deze aanwijzing ben ik op pad gegaan om het nest te vinden en met succes dus. De locaties van de waarnemingen in Veenendaal liggen er 4, inclusief mijn tuin op 250 meter van het nest. Dan 2 op 400m en 3 op 750 meter, waaronder 1 bij ‘n imker. 2 op en net als 2 anderen. Na inspuiten nest nog 1 dood exemplaar gevonden op 1 km. En alle waarnemingen eigenlijk ten westen van het nest. Dus die 300-800 die Albert noemde is een goede basis voor een succesvolle zoektocht.