Larve spinnende watertor

Gestart door peeterke, september 04, 2020, 12:48:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

peeterke

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/197096383/.
1 Grote spinnende watertor - Hydrophilus piceus larve/nimf, handvangst en losgelaten
datum: 2020-07-26
locatie: Alphen aan den Rijn - Ridderbuurt (ZH)


vriendelijke groeten,

Kees

OJGoreng

Klopt. Toen ik er pas eentje tegenkwam kon ik het op de één of andere manier niet laten om hem thuis te laten verpoppen. Dat is nu gebeurd, dus over een paar dagen mag hij terug naar waar ik hem (of haar, geloof ik) vond.
Met vriendelijke groet, Zainal

Ton van Haaren

je hebt officieus gelijk, maar je kunt helaas de andere, en zeer zeldzame, Hydrophilus aterrimus niet uitsluiten op basis van larven. Je zult het moeten invoeren als Hydrophilus sp. Als je ooit een adult vangt, fotografeer dan (ook) de buik.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

OJGoreng

Ah, ik wist helemaal niet dat die hier voorkomt. Ik neem aan dat de kiel het diagnostisch kenmerk is?
Met vriendelijke groet, Zainal

Ton van Haaren

#4
Citaat van: OJGoreng op september 07, 2020, 10:44:54 AM
Ah, ik wist helemaal niet dat die hier voorkomt. Ik neem aan dat de kiel het diagnostisch kenmerk is?
Inderdaad. Vrijwel Volledige kiel is piceus, vrijwel ontbrekende kiel (alleen aan de basis iets) is aterrimus. Maar in de 30 jaar dat ik aan zoetwater macrofauna werk ben ik nooit aterrimus tegengekomen of heb maar zelfs van waarnemingen gehoord van anderen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

OJGoreng

Meteen even de proef op de som genomen bij het exemplaar dat ik thuis heb laten verpoppen (en vandaag weer heb losgelaten). Ook in Waterland dus geen H. aterrimus ;).

Met vriendelijke groet, Zainal

jan cuppen

Mooie foto van een onmiskenbare H. piceus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

peeterke

Enkele dagen voor deze waarneming had ik ter plekke een imago, zie https://waarneming.nl/observation/196965433/.




vriendelijke groeten,

Kees

jan cuppen

Bij deze is die laatste waarneming ook goedgekeurd.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

peeterke

vriendelijke groeten,

Kees