Wijnrode bosbekerzwam?

Gestart door tomschrier, september 06, 2020, 09:08:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

tomschrier

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/199569277/.
1 Wijnrode bosbekerzwam - Peziza ampelina
datum: 2020-09-04
locatie: Utrecht - Lunetten - Park de Koppel (UT)

foto's:





wimperzwam

Goed mogelijk maar microscopische controle is nodig.

Mvgr.,
Henk Huijser.

a.klos

Ja bijvoorbeeld de Zwavelmelkbekerzwam kan erg lijken op de Wijnrode bekerzwam.
Een veel voorkomende soort in deze tijd van het jaar (althans bij ons op de klei)
Deze kan ook een violet hymenium hebben en een lichte buitenkant.
Een aanwijzing voor deze soort, kan zijn dat hij, weliswaar na een poosje wachten, een geel streepje achterlaat na doorsnijden op een wit zakdoekje.
De Gewone melkbekerzwam doet dit ook, maar veel sneller en die heeft geen violette binnenkant.
Misschien kun je er wat mee, misschien ook niet, dan is het voor de volgende keer.

Mvg. Anneke


tomschrier

Ik heb wat microscopisch onderzoek gedaan, geeft dit duidelijkheid?

a.klos

De Zwavelmelkbekerzwam heeft los staande wratjes, de Wijnrode bosbekerzwam heeft gladde sporen.
Laatstgenoemde is volgens mij een voorjaarssoort.
Het beste kun je de ornamentatie zien met behulp van katoenblauw.
Soms ook met scherpe foto's, x100 maar dat is vaak niet genoeg, het luistert heel nauw.
Ik kan je niet verder helpen, misschien komt Henk (Huijser) nog langs, hij is de expert wat mij betreft.
De Zwavelmelkzwam hoeft niet onder de microscoop, een veldwaarneming is voldoende.

Mvg. Anneke   

wimperzwam

Anneke heeft het meeste wel gezegd. P. michelii was ook mijn eerste gedachte maar het zeer lichte receptaculum op de middelste foto's gaf twijfel aangezien de Zwavelmelkbekerzwam altijd duidelijk bruin is aan de buitenkant zoals bij de laatste foto wel goed te zien is. Je ziet bij twijfel altijd de microscoop gebruiken.

Mvgr.,
Henk Huijser.