Twijfel over Aziatische goudplevier

Gestart door Remco van, september 06, 2020, 08:17:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Remco van

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/199625835/.
1 Aziatische Goudplevier - Pluvialis fulva
datum: 2020-09-05
locatie: Camperduin - De Putten (NH)

foto's:



Krijg via Automatische herkenning: > 90% Aziatische Goudplevier

Er was al een attent commentaar van Frank van der Meer aan toegevoegd. Is er iemand die op basis van de foto's kan bevestigen of uitsluiten dat het een Aziatische goudplevier is?

Alvast bedankt, Remco

jeroen vinke

Ik kan je niet precies helpen met het uitsluiten dan wel bevestigen van aziatische goudplevier.
Echter, als je enige houvast voor deze soort de uitslag van de AI is, dan kan je er beter niet van uit gaan.
1. Onder 95% is niet betrouwbaar.
2. de AI geeft (volgens mij) vaak onterecht de zeldzame variant.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Remco van

Bedankt Jeroen. Ik heb 'm weer op Goudplevier gezet. Gr, Remco

jeroen vinke

Met andere woorden: blijf altijd achterdochtig als de AI met een zeldzame soort komt op basis van onduidelijke foto's van soorten die sterk lijken op andere soorten.
Misschien dat er straks een expert komt die hier kenmerken uit kan halen, maar volgens mij is dat niet echt te doen op basis van deze foto's. Maar ook ik leer graag.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

pdeknijff

Met dit soort foto' s is het een winder dat er een voorspelling uitkomt.
Zeker bij dit soort moeilijke soorten heb je meer dan een erg wazige kop nodig.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Rob Koelman

Citaat van: pdeknijff op september 06, 2020, 18:24:03 PMMet dit soort foto' s is het een winder dat er een voorspelling uitkomt.

Nee hoor, ObsIdentify komt moeiteloos met welke voorspelling dan ook. Het zou aan de waarnemers moeten zijn om daar kritisch mee om te gaan.maar het merendeel accepteert helaas klakkeloos de suggesties van het programma, hoe onwaarschijnlijk ook.

Roze olifant? Ik dacht eigenlijk een huiskat, maar oké dan, het is tenslotte een onfeilbaar programma (volgens Hisko en co)...
Met vriendelijke groet, Rob