is het zelfs wel een pop?

Gestart door CathyMaas, september 05, 2020, 18:29:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

CathyMaas

Bij het Hellegatschor in Zeeuws Vlaanderen vond ik op 5 september- naar mijn idee - poppen op Bezemkruiskruid. Op 2 verschillende planten, een paar meter van elkaar.
Als ik het wil invoeren wordt er niets van herkend. Als ik op internet zoek, dan zie ik dat de plant niet zo geliefd is bij rupsen, eventueel die van de Sint Jacobsvlinder, maar als ik daarvan de pop op zoek, dan zie ik niet dat die zo ingespinseld is.
Misschien is het dus geheel iets anders, maar je moet ergens beginnen.....
Wie kan mij helpen?

Rayan Majoor

In principe zie je sowieso geen pop, aangezien de pop het beestje zelf is en niet het spinsel er omheen. Dit zijn dus cocons ;)
Er zijn verschillende soorten schildwespen (Braconidae) die dit soort cocons maken: hier zitten dan velen (soms tientallen) poppen (of voor de winter soms nog larven) in. Zelf heb ik er ooit eens zo een meegenomen en de wespje naar een expert gestuurd, en toevallig was dat een nieuwe soort voor NL (zie https://waarneming.nl/observation/140444564/). Dit is alleen een voorbeeld, de kans is groot dat het een andere soort is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

CathyMaas

bedankt voor het antwoord, dat brengt mij een enorm eind verder. Ja, idd cocon. Ik vind alles leuk en zie heel veel, maar ik heb niet alle kennis paraat. Misschien later als ik oud ben.....
Misschien ga ik er ook een uitkweken. Aangezien ik er iig 2 heb gevonden (wellicht zijn er nog meer) durf ik het risico wel te nemen.
Mocht het lukken, dan laat ik het zeker weten.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl