onbekend grondeltje in getijdenpoeltje bij Waddenzee

Gestart door Mario Renden, september 04, 2020, 22:08:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/199576800/.
1 Brakwatergrondel - Pomatoschistus microps
datum: 2020-09-02
locatie: Den Helder - 't Kuitje (NH)

foto's:


in getijdenpoeltje

Rob Koelman

Brakwatergrondel kan, maar met name het sterk gelijkende dikkopje is zeker ook een kandidaat

Zie in dit verband dit topic: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464757
Met vriendelijke groet, Rob

janvdbrugge

Hoi Mario, Rob,
Zijn jullie het met mij eens dat zich rechts achter dit Grondeltje nog een tweede, kleiner exemplaar bevindt? De camouflage is op zich natuurlijk al verbluffend, maar ik wil toch even weten of mijn vermoeden juist is (een andere soort zal het wel niet zijn (;^))
Groeten, Jan van der Brugge

Rob Koelman

Citaat van: janvdbrugge op september 04, 2020, 22:42:56 PMZijn jullie het met mij eens dat zich rechts achter dit Grondeltje nog een tweede, kleiner exemplaar bevindt?

Snap wat je bedoelt, maar zie zelf geen tweede exemplaar...
Met vriendelijke groet, Rob

Mario Renden

Beste Jan,
Ik zie ook geen tweede exemplaar.
Met vriendelijke groet,
Mario Renden

jva

Ik wel, ik denk dat je gelijk hebt. Zie fotobewerking.

Jelle

Rob Koelman

Citaat van: jva op september 08, 2020, 14:35:08 PMIk wel, ik denk dat je gelijk hebt. Zie fotobewerking.

Is geen oog, dat proberen de hersens er alleen maar van te maken...
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Citaat van: Rob Koelman op september 08, 2020, 14:41:13 PM
Citaat van: jva op september 08, 2020, 14:35:08 PMIk wel, ik denk dat je gelijk hebt. Zie fotobewerking.

Is geen oog, dat proberen de hersens er alleen maar van te maken...

Het is in ieder geval mijn interpretatie van de foto als geheel. Je ziet m.i. ook niet het gehele oog, enkel de pupil en een deel van de bolling van het oog dat achter het zand schuil gaat.
Jelle

janvdbrugge

Hoi Jelle, dank voor de poging tot geestelijke ondersteuning. Het gaat blijkbaar niet om gezichtsbedrog, maar om hersenbedrog (Rob).
Er is ook maar één ander zwart rondje in beeld, links onderaan, zonder oogrand . . ., en het zwarte vlekje op de vermeende "teugel" (of neusvleugel, past dat woord beter bij zo'n Grondeltje?) is dus ook bedrieglijk.
Doet me overigens denken aan natuurvrienden die zo'n verschijnsel altijd "mimicry" noemden; op zich juist, tenminste voor echte camouflage, maar ze zeiden mimikraai, alsof Mimi weer 'ns 'n huilbui had . . . Je kunt wel uitleggen dat mimicry afkomstig is van mimic = imitator, met de uitgang -ry, zoals in tapestry of poetry en niks met (to) cry te maken heeft, maar als zoiets eenmaal in iemands hersenen zit, spoel 't er dan maar eens uit.
Mario, leuk entertainment, foto bewaren voor 'n IVN-quiz, hoeveel ogen zie je op deze foto? :D
Jan van der Brugge

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

jva

Haha, tja zou kunnen. Tegelijkertijd heb ik nog geen enkel argument gehoord waarom het in dit geval geen vis zou kunnen zijn.. :wacko:

Past ook bij de levenswijze om zich (overdag) deels in te graven.

Maar futilistische discussie die we maar beter laten rusten. Er staat in ieder geval één duidelijke vis op.., toch?  :duim:
Jelle

Rob Koelman

Citaat van: jva op september 09, 2020, 10:44:43 AMTegelijkertijd heb ik nog geen enkel argument gehoord waarom het in dit geval geen vis zou kunnen zijn..

Andersom ook niet. Dat oog is duidelijk geen oog. En kijk eens goed naar de 'huid' van het veronderstelde tweede visje: die bestaat uit zandkorrels...
Met vriendelijke groet, Rob