boom/struik onbekend

Gestart door Rico Otten, september 04, 2020, 19:11:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rico Otten

Hierbij een foto van een van de vruchten.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://nijmegen.waarneming.nl/waarneming/view/199565166
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2020-09-04 Malden - dorp
Foto's:


bij voorbaat dank Rico Otten

------------einde kopiëren----------------------------

erikberkhof

Lijkt mij  de vrucht van een Japanse kornoelje.
Vriendelijke groeten, Erik

Rien Ondersteijn

Klopt- maar is eigenlijk een schijnvrucht.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Mededeling van admin bij de waarneming:
Beste Rico Otten
Jouw waarneming is afgekeurd omdat deze site alleen waarnemingen uit de natuur (geen aanplant en inzaai in tuinen, parken, perken en potten) wil vastleggen.


En dat terwijl 'de grote baas' juist continu iedereen oproept om toch vooral zoveel mogelijk in te voeren, maakt niet uit wat...

Interessant...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Willemien Troelstra

Beste Rob,
Dit is een standaardtekst die admins tegenwoordig kunnen geven en waarvan is afgesproken dat we die in dit soort situaties kunnen gebruiken. De waarneming is daarmee niet weg, maar we valideren hem niet. 
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Ik heb die tekst al vaker langs zien komen en ben blij dat er tenminste een mogelijkheid is om zulk soort waarnemingen af te wijzen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rico Otten

Ik snap de reactie, maar kun je me dan ook een tip geven, hoe ik er dan wel achter kan komen om welke soort het gaat?

erikberkhof

In dit geval zul je via beeldherkenning (bijvoorbeeld Google foto's) al een eind in de goede richting komen. Het betreft een soort die in tuincentra wordt verkocht en waarmee met foto's wordt geadverteerd.
Vriendelijke groeten, Erik

Rien Ondersteijn

Jouw manier was op zich goed Rico - je hebt je netjes aan de spelregels gehouden door te melden dat hij was aangeplant.[of is dat later ingevuld toen hij werd afgekeurd ?]
Natuurlijk wil je graag weten wat het is !
Je kunt ook foto's maken en dan zonder waarneming hier opgeven. maar van de andere kant wil men graag weten wáar ie gevonden is ,vooral als het een wilde plant betreft.Als je bij die foto's  zonder waarneming dan vermeldt dat hij is aangeplant ,is men veel milder.
Je weet nu wat het is en gewoon loslaten dat hij is afgekeurd ! Het ís en blijft een móoi ding dat prachtig in tuinen en parken/aanplant staat.
Bedankt !
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Willemien Troelstra op september 05, 2020, 08:48:14 AM
Beste Rob,
Dit is een standaardtekst die admins tegenwoordig kunnen geven en waarvan is afgesproken dat we die in dit soort situaties kunnen gebruiken. De waarneming is daarmee niet weg, maar we valideren hem niet.

Dag Willemien,

Mijn mededeling is bedoeld om te wijzen op de tegenstelling tussen het 'algemene beleid' vanuit de leiding van waarneming.nl, waarbij je zonder enige beperking alles - en dan ook echt alles! - kunt invoeren en dat ook continu gestimuleerd wordt (zie onderstaande screenprint van de openingspagina van waarneming.nl van 12 augustus jl.), en de veel pragmatischere houding van de admins, die in dit geval duidelijk aangeven dat het niet de bedoeling is om maar van alles in te voeren. Ik constateer dat de leiding en de admins daarbij duidelijk niet op één lijn zitten. Daarbij zijn de admins in het nadeel, want die moeten vervolgens alle ingevoerde 'rotzooi' er uit filteren...

Met vriendelijke groet, Rob

nielseimers

Het gaat hier alleen om aanplant. Na langdurig overleg hebben we overeenstemming over hoe we hier mee om moeten gaan.

Aantallen waarnemingen staan daar in principe los van. Je mag nog steeds 1000 Madeliefjes invoeren als het ware.

tekenaar

het kan heel verhelderend zijn om een algemene soort vlakdekkend te inventariseren. Dan krijg je i.d.d. 1000 waarnemingen van madeliefjes, en daar is m.i. helemaal niets mis mee. je krijgt immers ook een beeld op wat voor plekken madeliefjes staan (wel of niet in een donker bos ...).

Iets anders is invoeren van aangeplante tuinplanten. Dat zegt ook wel iets, maar niet over de Nederlandse natuur. Wil je iets bijzonders in jou lijstje: dan koop je een bijzondere plant en voert hem in met locatie: jou tuin. Dat lijkt me dus echt niet de bedoeling (al zou je er wel achter kunnen komen welke planten allemaal in tuinen staan ...). Maar zaait die plant zich vervolgens spontaan uit, dan kan je de zaailingen juist weer wel invoeren!

Geplante planten en beestjes in hokjes (dierentuindieren bijvoorbeeld) horen niet in de landelijke overzichten thuis. Voert iemand er wel waarnemingen van in, dan is het mooi dat er een mechanisme is om ze uit de overzichten te houden. En of ze al dan niet op iemands persoonlijke lijstje blijven staan, boeit dan eigenlijk niet.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

#12
en er is ook niets mis met de vraag welke soort een aangeplante plant zou kunnen zijn. Alleen zou ik in dat geval de plaatjes even als bijlage bij de vraag doen, en niet als waarneming invoeren. Dus precies tegenovergesteld van wat we zo graag zien bij waarnemingen aan "wilde" planten en dieren.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/